«آمریکا به ما امتیاز بدهد تا تولید نفت خام را افزایش دهیم»

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، مدعی شد حذف نام سپاه هیچ‌گاه پیش‌شرط مذاکره نبوده است

ایران اندک بازارهای نفتی خود را هم پس از حمله روسیه به اوکراین از دست داده است‌ـ leader.ir

هم‌زمان با افزایش احتمال شکست مذاکرات برجام، محمد مرندی، نماینده خامنه‌ای و مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران، احیای برجام را به امتیازگیری از ایالات‌متحده آمریکا مشروط کرد و گفت که تهران تمایل دارد با واشنگتن توافق کند اما آمریکایی‌ها باید امتیازهایی بدهند زیرا «نمی‌توانند همه‌چیز را با هم بخواهند».

مرندی به بحران انرژی در غرب و سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: «بایدن برای یافتن راه‌حل با سران کشورهای تولیدکننده نفت دیدار کرد و اگرچه در جده به او اطمینان داده شد که عربستان با آمریکا همکاری می‌کند، به گفته کارشناسان، ظرفیت تولید نفت خام عربستان به حداکثر رسیده است و در چنین شرایطی، واشنگتن راه‌حل دیگری ندارد مگر اینکه دنبال شریک دیگری باشد.»

او در ادامه سخنانش افزود: «آمریکا در موقعیتی نیست که بتواند خواست خود را به ایران دیکته کند. از این رو، بهترین گزینه برای آن‌ها دستیابی به توافق و به دنبال آن ورود نفت خام ایران به بازار اروپا است.»

نماینده خامنه‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک، آمریکا را به افزایش قیمت انرژی تهدید کرد و گفت که در صورت وخامت اوضاع، قیمت‌ نفت به حداکثر می‌رسد که اتفاقا به نفع ایران است. او مدعی شد ایران برای فروش نفت کمبود مشتری ندارد اما اگر تحریم‌ها رفع شود، ایران تولیدش را افزایش خواهد داد.

مرندی در حالی این ادعا را مطرح کرد که ایران اندک بازارهای نفتی خود را هم پس از حمله روسیه به اوکراین از دست داد. روسیه وقتی با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شد، برای تصاحب بازارهایی مثل چین خیز برداشت و آن را از ایران گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی مقام‌های وزارت نفت هم تایید کردند که این وزارتخانه در حال تلاش برای جایگزین کردن مشتری‌های جدید است. گزارش اخیر دیوان محاسبات نیز اثبات می‌کند وصول درآمد حاصل از فروش نفت در دوماهه اول سال ۱۴۰۱ کمی بیشتر از ۱۵ درصد بود. با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره ادعای فروش نفت و افزایش درآمدهای نفتی را مطرح می‌کنند.

مشاور علی خامنه‌ای در ادامه مصاحبه‌اش، با این ادعا که آمریکا «تنها رقیب» ایران است، کشورهای منطقه را به‌طور تلویحی تهدید کرد و گفت: «هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند رقیب ایران باشند. عربستان سعودی و اسرائیل کوچک‌اند و ایران پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی در غرب آسیا را دارد.»

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در وین، پیش‌شرط احیای برجام در صورت حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را تکذیب کرد و گفت: «از این موضوع برای توجیه سنگ‌اندازی‌ها استفاده شده است.» به گفته او، برای جمهوری اسلامی ایران «سابقه نقض برجام از سوی آمریکا»، «اجرای جزئی آن» و «بی‌میلی واشنگتن برای رفع همه تحریم‌ها» مطرح است.

مرندی در ادامه افزود: «این خواسته‌ها برآورده نشد و در عوض رسانه‌های غربی مدعی شدند که توافق به دلیل درخواست‌های ایران برای حذف نام سپاه پاسداران به بن‌بست رسیده است.» او در حالی این ادعا را مطرح کرد که پیش‌ از این، دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هم تایید کرده بودند که شرط ایران برای احیای برجام خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سیاه است. 

مقام‌های غربی بارها به جمهوری اسلامی ایران تذکر داده‌اند که خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار بگذارد. رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده آمریکا پیش‌تر گفته بود به حفظ نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی، متعهد می‌ماند؛ حتی اگر این تصمیم به قیمت مرگ برجام تمام شود.