تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نادیده گرفتن میانجی‌گری فرانسه

تحریم های جدید، 16 شرکت، 10 فرد و 11 نفتکش را در بر می گیرد

روحانی در اتاق کنترل نیروگاه هسته ای بوشهر، 23 دی 1393. عکس از AFP (اندیپندنت عربی)

همزمان با تلاش‌های میانجی‌گرانه رئیس جمهور فرانسه امانوئیل مکرون، برای کاستن تنش موجود میان آمریکا و ایران و کم کردن تحریم‌ها و گشودن دروازه گفت‌و‌گو، وزارت خزانه دارای آمریکا، لست دیگری از تحریم‌ها را اعلام کرد که شامل بخش صادرات نفت ایران می‌شود و ۱۶ شرکت و ۱۰ شخص و ۱۱ نفت‌کش را در بر می‌گیرد.

قبل از این وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو نیز تحریم برنامه فضایی ایران را اعلام کرده بود. افزون بر آن، برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز اعلام کرد که فشار حد اکثری ما بر ایران هم‌چنان ادامه خواهد داشت و ما قصد نداریم هیچ‌گونه معافیتی به ایران بدهیم.

اقدامات اخیر آمریکا و اظهارات هوک، در حقیقت همه تلاش‌های پاریس را نقش بر آب کرد.

چندی است که پاریس با هماهنگی با برلین و لندن و اتحادیه اروپا، سعی دارد تا در چارچوب سازوکار تعامل مالی و تجاری ایران، ۱۵ میلیارد دلار اعتبار تا آخر سال ۲۰۱۹ به ایران پرداخت شود و درمقابل، ایران کاهش تعهدات هسته‌ای خود را متوقف سازد، تا راه برای بازگشت به میز مذاکره هموار گردد.

گفت‌و‌گوهای درهمی

از سفر ناگهانی وزیر دارایی فرانسه برونو لومیر، به واشنگتن یک روز بعد از گفت‌و‌گوهای پیچیده با هیأت سیاسی اقتصادی ایران به ریاست عباس عراقچی،  معاون وزیر خارجه ایران، چنین بر می‌آید که این گفت‌و‌گوها به نتیجه دلخواه رئیس جمهور فرانسه نرسیده است.

گذشته از این، تلاش مکرون برای متقاعد کردن ترامپ به قبول معافیت فروش نفت ایران که در نشست سران گروه هفت در بیارتز نظر مثبت به آن نشان داده بود، نیز به جایی نرسیده است.

پیچیده شدن امور

اقدامات اخیر اداره ترامپ، امور را پیچیده‌تر و تلاش اروپایی‌ها را دشوارتر کرد؛ اداره ترامپ اعلام کرد که قصد دارد بر سازوکار مالی و تجاری ایران نیز تحریم وضع کند. هم‌چنان اداره ترامپ، پیش‌نهاد فرانسه مبنی بر بازگشت ایران به گفت و‌گو در باره برنامه هسته‌ای پس ۲۰۲۵ را که بر اساس قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت

تعیین شده بود و مایه نگرانی آمریکا نیز هست، نپذیرفت.

بازگشت به تشدید فشار

پس از اظهارات رئیس جمهور فرانسه، مبنی بر امکان دیدار روحانی و ترامپ و ایجاد فضای خوش‌بینی، آمریکا بار دیگر، سخت‌گیری و فشار‌ها را افزایش داد. یکی از عوامل افزایش فشار از جانب آمریکا، سر سختی ایران در رد دیدار روحانی با ترامپ بود.

هرچند رئیس جمهور ایران حسن روحانی، اعلام کرده بود که در صورت تأمین شدن منافع ملی ایران، آماده است با هرکسی دیدار کند، اما در اثر فشارهای داخلی و روشن نبودن موضع رهبری، از موضع خود عقب نشینی کرده ابراز داشت که تصمیم نهایی در مسائل استراتژیک بر عهده رهبر است، تا شبهه نافرمانی و تک‌روی را از خود دور کرده باشد.

چنین می‌نماید که رئیس جمهور آمریکا و تیم‌های سیاسی و دیپلماسی اش، آماده نیستند تا برای آوردن ایران به میز مذاکره، امتیازی به ایران بدهند، به ویژه در امر متعلق به تحریم‌ها. آنچه ترامپ تا کنون به عنوان یک مشوق برای ایران قایل شده این است که می‌گوید، در صدد تغییر نظام در ایران نیست، بلکه تنها می‌خواهد، رفتار آن‌ را تغییر دهد، اما کاهش تحریم‌ها، باید در نتیجه مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی و پروژه منطقه‌ای ایران، صورت گیرد. اما رفع تحریم‌ها، زمانی ممکن خواهد شد که در نتیجه مذاکرات دور و دراز  و مفصل، ایران آماده شود تا رفتار خود را تغییر داده، از کمک به آنچه آمریکا گروه‌های تروریستی می‌خواند در خاورمیانه دست بر دارد و حقوق بشر و آزادی‌های سیاسی در داخل ایران را رعایت کند.

البته رژیم ایران پیامی را که آمریکا با رد میانجی‌گری فرانسه، به ایران فرستاد، دریافته و درک کرده که رئیس جمهور آمریکا تنها در پی گرفتن عکس با همتای ایرانی خود نیست، بلکه هدف وی دورتر از آن بوه  خواستار برآورده شدن همه شروط و خواست های خود می باشد.

 این در حالی است که ایران برداشتن گام سوم، در سلسله گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای را، اعلام کرد. در گام سوم، قرار است ایران، سانتریفیوژهای نسل جدید پیشرفته از نوع آی .آر ۶ نصب کند تا سقف غنی سازی اورانیوم را تا ۲۰ درصد بالا ببرد.

اعلام ایران برای برداشتن گام سوم، پس از انقضای مهلت ۶۰ روزه‌ای  است که برای ترویکای اروپایی داده بود تا در این مدت، سازوکار تعامل مالی و تجاری ایران را اجرایی کرده اعتباراتی به ایران بدهد که بر مبنای آن پول فروش نفت ایران به وی بر گردد.

در صورتی که آمریکا در رد خواسته‌های ایران کماکان سرسختی نشان دهد، ممکن است ایران گام چهارم را بردارد. هم‌چنان ممکن است، واشنگتن فشار‌ها را به حدی رساند که تهران را مجبور به خروج از توافق هسته‌ای کند که در این صورت هدف راهبردی واشنگتن برآورده شده قادر به تحمیل مذاکرات تازه با شروط تازه خواهد شد، که ممکن است ایران توان مقاومت در برابر آن را نداشته باشد. 

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه