آتش خشم شهرواندان کاتالونیا خیابان‌های بارسلونا را روشن کرد

کیم تورا، رئیس دولت محلی گفت ظرف ۲سال باید همه‌پرسی برگزار شود

Pau Barrena / AFP

در پی تظاهرات در بارسلون که در آن بیش از پانصد هزار نفر به حکم حبس سیاستمداران طرفدار جنبش استقلال ایالت کاتالونیا از اسپانیا اعتراض کرده‌اند، گروه‌هایی از معترضان با پلیس درگیر شدند.

پیش از تظاهرات، اعتصاب عمومی شهر را به حال تعطیل درآورده بود. در این اعتراضها حدود ۵۲۰ هزار نفر شرکت داشته‌اند که برخی از آنها روزها طول کشیده بود تا  در راه پیمایی‌های اعتراضی، خود را از پنج شهر همسایه به بارسلون برسانند.

با فرا رسیدن ساعات شب، جوانان ماسک‌ برچهره، یک بولوار وسیع را که در نزدیکی مقر پلیس قرار دارد مسدود کردند، سطل‌های بزرگ زباله را به آتش کشیدند، و به سوی خطوط متعدد نیروهای امنیتی در یونیفورمهای ضداغتشاش، سنگ، بطری و قوطی‌های کنسرو و نوشابه پرتاب کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که شلنگهای متعدد  در گوشه و کنار در حال خاموش کردن آتش بود، افسران پلیس در دفاع از ساختمان‌های پلیس، معترضان را هدف گلولههای پلاستیکی، گاز اشگ‌آور و نارنجکهای دودزا قرار دادند.

در گرماگرم اعتراض‌ها، یک شعبه بانک سانتاندر غارت شد. منابع پلیس همچنین می‌گویند که در دستکم چهار شهر دیگر کاتالونیا نیز برخوردهایی رخ داده است.

اعتراض‌ها زمانی آغاز شد که در اوایل هفته جاری، دیوان عالی اسپانیا نُه تن از رهبران جدایی‌خواهان کاتالونیا را برای نقش‌شان در برگزاری رفراندوم نافرجام استقلال از اسپانیا در سال ۲۰۱۷، با اتهام ایجاد اغتشاش، محکوم به حبس کرد.

برخلاف تظاهرات پیشین (سال ۲۰۱۷) که به رای شهروندان کاتالونیا برای استقلال انجامید اما از طرف دولت مرکزی غیرقانونی اعلام شد، برخوردهای خشونت‌بار میان معترضان و نیروهای امنیتی ملی و محلی، این بار به بازداشت تعداد کثیری از مردم منجر شده است.

معترضان در خیابانهای بارسلون مانع گذاشته‌اند و آن‌ها را به آتش کشیده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در روز دوشنبه، بیش از ۲۰۰ افسر پلیس مجروح شدند و تحت مداوا قرار گرفتند. این در حالی است که به گفته منابع پزشکی، تنها در جمعه شب، ۶۲ نفر از مردم که ۴۱ تن از آنان شهروند بارسلون بودند، مجروح شدند. 

در همین محدوده زمانی، حدود ۱۰۷ خودروی پلیس خسارت دیده است و ۸۰۰ سطل زباله، به عنوان مانع و سنگر، به آتش کشیده شده است. 

در این میان، ۱۲۰ نفر بازداشت شده‌اند. فرناندو گرانده-مارلاسکا، قاضی اسپانیایی هشدار داده است که بازداشت‌شدگان، به علت شرکت در آشوب‌ها، ممکن است تا شش سال زندانی شوند.

این نگرانی نیز وجود دارد که اعتراضات جنبش استقلال، توسط گروه‌های جدایی طلبی به خشونت کشیده شده باشد که با هسته اصلی جنبش که اعتراض مسالمت‌آمیز است، مخالفند.

میکوئل بوش، وزیر امور داخلی کاتالونیا که طرفدار استقلال است، گفت:«این سطح خشونت در کاتالونیا بی‌سابقه است...این افراد، جدایی‌طلب نیستند.»

برخوردهای خشونت‌بار روز جمعه، به دنبال آن جرقه زد که کارلس پوجدمون، رهبر سابق کاتالونیا، پس از صدور حکم جدید دادگاه اسپانیا برای بازداشت او، خود را به مقامات بلژیک تسلیم کرد.

آقای پوجدمون – رئیس جمهوری پیشین کاتالونیا، برای پرهیز از رویارویی با اتهام ایجاد فتنه علیه اسپانیا و سوءاستفاده از صندوق ملی، از سال ۲۰۱۷ در بلژیک درتبعید خودخواسته به‌سر می‌برد. 

بنا به گفته‌های دادستانی اسپانیا، اتهام آقای پوجدمون شرکت در اعلام یک‌جانبه استقلال کاتالونیا از اسپانیا در سال ۲۰۱۷ است که در پی شکست آن، رئیس جمهوری سابق کاتالونیا به بلژیک گریخت. 

دفتر آقای پوجدمون گفت که او «همراه وکیل مدافعش، داوطلبانه، خود را تسلیم مقامات بلژیکی کرده است».

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری رویترز و آسوشیتد پرس.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent