اقدامات امنیتی ویژه برای مهار اعتراضات مردمی در عراق

تشکیل یک نیروی انتظامی ویژه برای جلوگیری از یورش معترضان‏ ‏

عادل عبد المهدی، در نشست فوق العاده شورای امنیت ملی عراق، عکس از: آژانس خبری عراق (اندیپندنت عربی) ‏

قرار است عراق در چند روز آینده شاهد موج جدیدی از اعتراضات مردمی باشد و انتظار می رود میزان اشتراک شهروندان عراقی در تظاهرات سازماندهی شده پیش رو، نسبت به تمام اعتراضات گذشته بیشتر بوده و دولت عراق را با چالش های بزرگی رو به رو کند. مقامات امنیتی عراق سعی دارند به منظور پیشگیری از حوادث غیر مترقبه در تظاهرات، آمادگی بگیرند، در همین حال، عادل عبد المهدی، نخست وزیر عراق، یک طرح امنیتی ویژه ای را به اجرا گذاشته است که هدف از آن، جلوگیری از اقدامات خشونت آمیز معترضان علیه مواضع دولتی در این کشور است.

تاریخ آغاز موج جدید اعتراضات مردمی

فعالان سیاسی و مدنی در مورد تاریخ آغاز موج جدید اعتراضات مردمی تا کنون به توافق نرسیده اند، برخی عقیده دارند که اربعین حسینی می تواند مناسبت بسیار خوبی برای آغاز اعتراضات مردمی باشد، زیرا میلیون ها نفر از هر گوشه و کنار در این مناسبت مذهبی بزرگ در کربلا گردهم می آیند. اما عده ای دیگر، بیست و پنجم ماه اکتبر جاری را که با پایان مهلت داده شده به دولت عراق برای کشف متهمان قتل معترضان، از سوی مرجع عالی شیعه در نجف، مصادف می باشد را، فرصت بهتری برای آغاز قیام مردمی می دانند. در همین حال، نخست وزیر عراق از ملت خواسته است، دست از تظاهرات بردارند و کشور را به آشوب نکشند، اما فعالان سیاسی و مدنی، از پذیرش درخواست نخست وزیر خودداری کرده و افزودند که اعتراضات گسترده ای مردمی به زودی آغاز خواهد شد.

تشکیل یک نیروی ویژه

در یک نشست امنیتی ویژه که روز دوشنبه، 14 ماه اکتبر به ریاست عادل عبد المهدی و حضور مقامات ارشد امنیتی صورت گرفت، چالش های امنیتی ناشی از تظاهرات پیش رو به بحث و بررسی گرفته شد و نخست وزیر عراق، تصویب یک نیروی انتظامی ویژه را برای جلوگیری از خشم معترضان، اعلام کرد. طبق اعلامیه ای شورای امنیت ملی عراق، این نیروهای ویژه، به منظور حفاظت از اعتراضات مردمی، رعایت حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی در تظاهرات، پاسداری از حقوق بشر و آزادی بیان و حمایت معترضان، تشکیل شده است. این نیرو تلاش خواهد کرد تا از یک سو، امنیت معترضان را تأمین کند و از سوی دیگر، مانع اقدامات خشونت آمیز افراد و گروه های آشوب گر شود که تظاهرات مسالمت آمیز را به خشونت می کشند و جامعه را دچار نا امنی و وحشت می کنند.

نگرانی مقامات دولتی عراق از تظاهرات پیش رو

ناظران سیاسی بدین باور اند که لحن اعلامیه ای منتشر شده از سوی بخش رسانه های دفتر نخست وزیر، حاکی از نگرانی شدید دولت نسبت به تظاهرات آینده است و چینن به نظر می رسد که اعتراضات آینده منجر به خشونت و تلفات زیادی گشته و موقعیت سیاسی نخست وزیر عراق را با تهدید و خطر رو به رو کند.

منابع آگاه به روزنامه اندیپندنت عربی گفتند: نخست وزیر عراق، پیش از تعیین فرمانده نیروی انتظامی جدید، تلاش دارد با رهبران مذهبی و سیاسی از جمله، مقتدا صدر، در مورد این نیروی ویژه که روز دوشنبه گذشته موافقت به تشکیل آن صورت گرفت، دیدار و گفت و گو کند.

در همین راستا، فعالان سیاسی عقیده دارند که ممکن است هواداران مقتدا صدر در تظاهرات پیش رو به صورت گسترده ای شرکت کنند و قرار است طرفداران حزب کمونست عراق نیز در هماهنگی با جناح مقتدا صدر، حضور فعال و گسترده تری در تظاهرات آینده داشته باشند.

حضور هواخواهان مقتدا صدر و کمونست ها در اعتراضات

توده های مردمی وابسته به جناح مقتدا صدر و هواخواهان حزب کمونست عراق به گونه ای بسیار منظم و سازماندهی شده در اعتراضات مردمی شرکت می کنند و می توانند تصویر ایده آل و نمونه ای از تظاهرات مسالمت آمیز را بازتاب دهند، از این رو، احتمال می رود حرکت مردمی در تظاهرات آینده، بسیار منظم و دور از هر گونه ناهنجاری باشد.

منابع یاد شده افزودند: نخست وزیر عراق خواهان هماهنگی میان مقتدا صدر و فرمانده نیروی انتظامی جدید شده است تا از وقوع خشونت و برخورد میان معترضان و نیروهای امنیتی جلوگیری صورت گیرد. اما از  این که مقتدا صدر با پیشنهاد نخست وزیر موافقت کرده باشد، هیچ اطلاعی در دست نیست. البته عادل عبد المهدی، برای این که محبوبیت نیروی انتظامی جدید را بیشتر کند، عبد الکریم خلف، ژنرال باز نشسته عراقی که از احترام و شهرت خاصی در میان مردم برخوردار است را به فرماندهی نیروی انتظامی جدید، پیشنهاد کرده است.

نیرو های بسیج مردمی در حمایت از منطقه سبز بغداد

با توجه به افزایش وخامت اوضاع امنیتی در چند روز آینده که اغلب نیرو های عراقی را مشغول تأمین امنیت مراسم عزاداری اربعین حسینی می کند، نخست وزیر عراق، تصمیم گرفته است، مسئولیت امنیتی بخشی از منطقه حساس کمر بند سبز بغداد را به نیرو های بسیج مردمی واگذار کند.

به گفته منابع معتبر امنیتی، عادل عبد المهدی، نخست وزیر عراق از فالح فیاض، رئیس جنبش بسیج مردمی خواسته است تا دستور آمادگی یک گروه ویژه از نیرو های بسیج مردمی را به منظور تأمین امنیت منطقه سبز بغداد که شامل مقر دولت، سفارتخانه های ایالات متحده و بریتانیا و برخی از عمده ترین نهاد های حساس می باشد، صادر کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia