ارزش ساعت‌های لوکس، بالاتر از خودروهای عتیقه و بیت‌کوین

علاقه به ساعت‌های قدیمی کلکسیونی، در طول همه‌گیری افزایش یافته است

قیمت برخی مدل‌های رولکس دوبرابر شده است-TED ALJIBE / AFP

پایین رفتن بهای رمزارزها و بی‌ثباتی بازارهای مالی جهان و کاهش ارزش یورو، نگاه‌ها را به سوی یک بازار ساعت‌های خاص و گرانقیمت برگردانده است و در این میان، «رولکس» مانند همیشه در صدر فهرست قرار دارد. 

به گزارش بلومبرگ، یک شاخص جدید در پلتفرم معاملاتی «ساب‌دایل» (Subdial) نشان می‌دهد که پس از اینکه برخی از مالکان ساعت‌های رولکس و پتک فیلیپ، آن‌ها را برای فروش در بازار قرار دادند، جهش بی‌سابقه قیمت ساعت‌های لوکس دست دوم و پرطرفدار به گونه‌ای کاهش و ثبات رسیده است.

شاخص «ساب‌دایل۵۰» که قیمت‌های بازار جهانی ۵۰ ساعت لوکس پرمعامله را از نظر ارزش دنبال می‌کند، در ۳۰ روز گذشته حدود شش درصد کاهش داشته است. یک «رولکس دیتونای صفحه مشکی با رفرنس ۱۱۶۵۰۰N » طی یک ماه ۱۰درصد از ارزش خود را از دست داده است؛ هرچند، در ۱۲ ماه گذشته هنوز حدود ۱۹ درصد افزایش قیمت داشته است. داده‌ها نشان می‌دهد که ساعت «اسپرت استیل پتک فیلیپ نوتیلوس ۵۷۱۱» با صفحه آبی، که با قیمتی در حدود ۱۴۵۲۳۰ دلار به فروش می‌رسد، پس از افزایش ۴۴ درصدی قیمت طی ۱۲ ماه، در ۳۰ روز گذشته حدود ۱۲ درصد کاهش قیمت داشته است.

راس کرین، از بنیانگذاران «ساب‌دایل» و کارشناس داده‌ها (data scientist) که به ایجاد این شاخص کمک کرده است، در مصاحبه‌ای گفت: «در مدل‌های خاصی، افزایش قیمت عظیمی پدید آمد و اکنون به قیمت معقول‌تری که تقاضای واقعی برایشان وجود داشت، بازگشته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، این شاخص که شامل رولکس‌های دیتونا، دیتجاست و ساب‌مارین و نیز چندین رفرنس پتک فیلیپ نوتیلوس و یک اودمار پیگه رویال اوک می‌شود، در ۱۲ ماه گذشته حدود ۳۲ درصد رشد داشته است.

این امر مالکیت ساعت‌های لوکس را جلوتر از سایر سرمایه‌گذاری‌های دارایی جایگزین، از جمله اتومبیل‌های قدیمی، طلا، و البته ارزهای دیجیتال، که در ماه‌های اخیر دچار افت شدید شده‌اند، قرار می‌دهد.

علاقه به ساعت‌های قدیمی کلکسیونی، در طول همه‌گیری افزایش یافت، چرا که مصرف‌کنندگان که در خانه‌های خود گیر کرده بودند، پول و سرمایه‌شان را صرف خرید آنلاین ساعت‌های گران‌بها کردند. برخی از سرمایه‌گذارانی که بازدهی عظیمی در سهام فناوری و ارزهای دیجیتال کسب کرده‌ بودند، ساعت‌های دست‌دوم را کلاس دارایی محبوب و سودآور بعدی به‌شمار آوردند.

هجوم خریداران جدید به بازاری که با خریدهای کلکسیونرها و علاقه‌مندان به ساعت، قبلا اشباع و ساکن شده بود، قیمت برخی مدل‌های رولکس، پتک فیلیپ، و اودمار پیگه را به بیش از دو برابر رساند. پس از پایان تولید پتک رفرنس ۵۷۱۱ ناتیلوس، محبوب‌ترین مدل این نشان تجاری، قیمت آن از همیشه بالاتر رفت.

اکنون با سقوط سهام فناوری و ارزش ارزهای دیجیتال و افزایش نرخ‌های بهره، برخی از دلالان دوباره به فروش ساعت‌های خود رو آورده‌اند.

پلتفرم معاملاتی «ساب‌دایل» شاخص‌هایی نیز برای پیگیری نوسان قیمت نشان‌های تجاری خاصی مانند امگا، کارتیه و نیز تودور، نام‌نمای تجاری خواهر رولکس، ایجاد کرده است. داده‌ها نشان می‌دهند که ساعت‌های امگای دست دوم حدود سه درصد از ارزش خود را طی ۳۰ روز از دست داده‌اند، شاخص ساعت‌های انتخابی کارتیه اندکی افزایش یافته، و قیمت‌های تودور حدود یک درصد کاهش یافته است.

بیشتر از جهان