راز امپراتوری رولکس؛ فناوری برتر، عرضه محدود

این ساعت مچی، پرچم و اجازه عبور به دنیای ثروتمندان و موفقیت است

تخمین زده می‌شود که این شرکت در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵٫۲ میلیارد فرانک سوئیس فروش داشته است- CANVA

رولکس یک ابزار زمان‌سنج حرفه‌ای بود که در گذر زمان به دروازه ورود به دنیای تجملات، قدرت و ثروت تبدیل شد.

با وجودی که رولکس نزدیک به یک میلیون ساعت در سال تولید می‌کند و تبلیغات آن تقریباً در همه‌جا دیده می‌شود اما در واقع یافتن یکی از ساعت‌های مشهور آن برای خرید، دشوار است.

اینسایدر به تازگی نگاهی داشته به این نشان تجاری که از یک ساعت مچی، پرچم و اجازه عبور به دنیای ثروتمندان و موفقیت ساخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته جفری هس، مجموعه‌دار رولکس و یکی از نویسندگان کتاب «ساعت‌های مچی رولکس؛ یک تاریخچه غیرمجاز» این ساعت‌ها همیشه گران بوده‌اند، اما کمیابی و قیمت امروزه آن‌ها بسیار از روزهایی که توزیع‌کنندگان موجودی زیادی برای فروش با قیمت‌های قابل مذاکره داشتند، فاصله دارد. عرضه کنترل‌شده یکی از راه‌های بالانشینی در اعتبار تجاری است.

آغاز ماجرای رولکس

دهه ۱۹۸۰ نقطه عطفی در تصویر عمومی این شرکت ساعت‌سازی سوئیسی بود و طی آن رولکس از یک ابزار دقیق ضروری برای حرفه‌ای‌ها و ماجراجویان تبدیل به «کالای کلکسیونی، لوکس و گران‌قیمت» امروزی شد.

در بخش اعظم قرن بیستم، رولکس زیر نظر بنیان‌گذار خود هانس ویلسدورف مشغول نوآوری بود از جمله ساعت‌های ضد آب، غواصی و باقابلیت‌های جدید در نمایش زمان. هنگامی‌که ویلسدورف در سال ۱۹۶۰ درگذشت، آندره هاینیگر، مدیر بازاریابی رولکس که رهبری چندین دهه تلاش برای مترادف شدن این برند با تجملاتی و فاخر بودن را بر عهده داشت، جانشین او شد.

رولکس تصویر عمومی خود در نظر عامه را با حضور به‌دقت انتخاب‌شده در فیلم‌های هالیوودی، پشتیبان رویدادهای ورزشی شدن و اهدا جوایز نیکوکارانه، ارتقا بخشید. همچنین کنترل شدیدتری بر عرضه خود ایجاد کرد که به آن‌ها امکان افزایش کنترل کیفی و پیدا کردن «جذابیت کمیاب بودن» را بخشید.

در دهه ۱۹۷۰ این تلاش‌ها به ثمر نشست و تصویری از قابل‌اطمینان بودن و باثباتی، رولکس را در موقعیت ممتازی قرار داد تا در زمان رکود و بی‌ثباتی اقتصادی، ذخیره‌ی باارزش امنی باشد.

اگر چه هاینیگر در سال ۱۹۹۷ بازنشسته شد اما رولکس به میراث بازاریابی او پایبند ماند. تخمین زده می‌شود که این شرکت در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵٫۲ میلیارد فرانک سوئیس فروش داشته است.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که بازار ثانویه این ساعت‌های لوکس تا سال ۲۰۲۵ به فروش ۲۹ میلیارد دلاری خواهد رسید. ازاین‌رو رولکس جای خود را در بین کالاهای سرمایه‌ای هم باز کرده است.

ساعت مچی؛ نشانه تفاخر

رولکس ساعتی است که وقتی کسی به موفقیت و ثبات اقتصادی برسد خواهید خرید، بسیاری از افرادی که در راه ساختن امپراتوری خود هستند، در ابتدا یک رولکس مقرون به صرفه خریداری می‌کنند و سپس در انتهای مسیر و وقتی به موفقیت رسیدند یکی رولکس‌های معروف و گران‌قیمت روی دستشان خودنمایی خواهد کرد. گویی بدون رولکس هنوز واقعاً به موفقیت نرسیده‌اید.

بیشتر از مُد و زیبایی