آتش‌سوزی عظیم در غرب اروپا؛ هزاران نفر خانه‌هایشان را تخلیه کردند

فرانسه، اسپانیا و پرتغال یکی از بدترین آتش‌سوزی‌های ناشی از گرمای شدید هوا را تجربه می‌کنند

تلاش برای خاموش کردن آتش در اسپانیا-JORGE GUERRERO / AFP

آتش‌سوزی‌های گسترده در سراسر اروپای غربی سبب شد که هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شوند. 

به گزارش گاردین، آتش‌نشان‌ها در حال مبارزه برای کنترل آتش در بخش‌هایی از فرانسه، اسپانیا و پرتغال‌اند، اما با گرمای شدید هوا پیش‌بینی می‌شود که آتش‌سوزی چند روز ادامه داشته باشد. 

در منطقه ژیروند در جنوب غربی فرانسه، وزش باد شدید تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های کاج را ناکام گذاشت و بیش از ۱۲۰ هزار نفر ناچار به تخلیه خانه‌هایشان شدند.

این آتش‌سوزی و حادثه مشابه دیگری در جنوب بوردو تقریبا ۱۰ هزار هکتار زمین را ویران کرده است، در حالی که روز جمعه میزان ویرانی ناشی از آتش در فرانسه هفت هزار و ۳۰۰ هکتار بود.

یکی از ساکنان منطقه ژیروند، این شرایط را «پسا آخرالزمانی» توصیف کرد و گفت: «من قبلا هرگز چنین چیزی را ندیده بودم.»

در کشور اسپانیا نیز  پس از چند روز دمای غیرعادی بالا که به ۴۵.۷ درجه سانتیگراد رسید، آتش‌نشان‌ها مشغول مبارزه با یک رشته حوادث آتش‌سوزی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جنوب این کشور، در نزدیکی کوستا دل سول، بیش از سه هزار نفر به دلیل آتش‌سوزی گسترده ناچار شدند خانه‌هایشان را ترک کنند. سازمان خدمات اورژانس اسپانیا اعلام کرد که بسیاری از آنها در یک مرکز ورزشی پناه داده شدند.

به گفته مسافرانی که برای تعطیلات به ساحل تورمولینوس رفته بودند، توده‌های دود سر به فلک کشیده در تپه‌ها بلند می‌شدند و چندین هواپیما برای مهار آتش تلاش می‌کردند.

در همین حال، برخی از بدترین آتش‌سوزی‌ها در پرتغال بوده است. روز جمعه، در جریان اطفای این حریق گسترده، یک هواپیمای اطفای حریق هوایی در نزدیکی مرز اسپانیا سقوط کرد و خلبان آن جان باخت. این اولین مرگ ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی پرتغال در سال جاری است؛ اما در کنار این مرگ، آتش‌سوزی بیش از ۱۶۰ نفر را در این هفته مجروح و صدها نفر را مجبور به تخلیه خانه‌هایشان کرده است.

علاوه بر آتش‌سوزی، پرتغالی‌ها با موج شدید گرما مواجه‌اند. وزارت بهداشت پرتغال اعلام کرد که ۲۳۸ نفر در اثر موج گرما در روزهای ۷ تا ۱۳ ژوئیه جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آنها افراد مسن با بیماری‌های زمینه‌ای بودند.

فصل آتش‌سوزی امسال زودتر از حد معمول در اروپا شروع شده است. این آتش‌ها پس از گرمای غیرمعمولی رخ می‌دهد که باعث خشکی خاک شده است.

داده‌های موسسه حفاظت از طبیعت و جنگل‌ها نشان داد که از ابتدای سال تا اواسط ژوئن در پرتغال در مجموع ۳۹ هزار و ۵۵۰ هکتار آتش‌سوزی‌ جنگلی اتفاق افتاده که بیش از سه برابر مساحت در مدت مشابه سال گذشته است. تقریبا دوسوم این میزان در جریان آتش‌سوزی‌های هفته گذشته سوخته است.

بیشتر از جهان