آتش‌سوزی در زیستگاه گوزن زرد ایرانی

۲۵ هکتار از منطقه حفاظت‌شده کرخه در آتش سوخت

روز یکشنبه، ۱۴ شهریور، دو مورد آتش‌سوزی در پارک جنگلی کرخه اتفاق افتاد - بهارنیوز

۲۵ هکتار از جنگل‌های حفاظت‌شده کرخه، زیستگاه گوزن زرد ایرانی، بر اثر آتش‌سوزی از بین رفت. از ابتدای فصل گرما تاکنون ده‌ها آتش‌سوزی در مراتع، جنگل‌ها و مناطق حفاظت‌شده رخ داده است و در این مدت جنگل‌های حفاظت‌شده کرخه نیز بیش از ۳۰ مرتبه آتش گرفته‌اند.

روز یکشنبه، ۱۴ شهریور، دو مورد آتش‌سوزی در پارک جنگلی کرخه اتفاق افتاد. به گفته محمد الوندی، رئیس اداره پارک ملی کرخه، در آتش‌‎سوزی اول چهار تا پنج هکتار از پارک جنگلی کرخه آتش گرفت و هنوز عملیات مهار آتش پایان نیافته بود که زیستگاه گوزن ایرانی نیز آتش گرفت.

گوزن ایرانی یکی از گونه‌های گوزن زرد است که در معرض خطر انقراض است. هم‌اکنون در هشت نقطه از کشور گوزن‌های زرد ایرانی در حالت نیمه اسارت زندگی می‌کنند تا شرایط برای تکثیر یا احیای مجدد نسل آنان فراهم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرشاد اسکندری، کارشناس محیط‌ زیست، پیش‌تر به خبرگزاری ایرنا گفته بود که برنامه‌های اجرا شده برای گوزن زرد، فقط به تکثیر این گونه محدود بوده و برنامه‌ای برای احیا پیش‌بینی نشده است. به گفته او، احیا زمانی اتفاق می‌افتد که پس از تکثیر، گونه‌های حیات‌وحش به زیستگاه طبیعی خود بازگردند. با این حال این کارشناس محیط‌ زیست تاکید کرده است که بخش‌هایی از منطقه کرخه، دز و کوه‌های زاگرس این قابلیت را دارند که بتوان با پایین آوردن تعارض‌ها این گونه را افزایش داد؛ اما حالا منطقه‌ای که شانس تکثیر گونه گوزن زرد ایرانی در آن بیشتر از سایر مناطق است، در یک آتش‌سوزی گسترده آسیب‌ دیده است.

به گفته محمد الوندی، پارک جنگلی کرخه پوشش گیاهی خوبی دارد و چَرا و تردد دام در آن صورت نمی‌گیرد؛ به همین دلیل هم حجم آتش‌سوزی در آن زیاد بوده است.
رئیس اداره پارک ملی کرخه با اعلام اینکه برای خاموش کردن آتش از فرمانداری شهرستان درخواست لودر کرده است، به خبرگزاری تسنیم گفت: «حدودا ساعت ۱۲ شب یک دستگاه لودر به محل آتش‌سوزی فرستاده شد.» این حالی است که بنا بر اعلام رسانه‌ها، حریق از بامداد روز یکشنبه آغاز شده و سپس به بخش‌های دیگر پارک جنگلی کرخه گسترش یافته است. با این حال الوندی اعلام کرد که منطقه‌ای که گوزن‌ها در آن نگهداری می‌شوند، از خطر نجات پیدا کرده است. به گفته او، آتش در بامداد روز دوشنبه ۱۵ شهریور مهار شده است.

بنابر اعلام الوندی، در این آتش‌‎سوزی که حدود ۲۴ ساعت طول کشید، حدود ۲۵ هکتار از مساحت پارک جنگلی کرخه در آتش‌ سوخته که با توجه به انبوه درختان موجود در این مساحت، می‌توان گفت در هر ۱۰ متر مربع حداقل یک درخت آتش‌ گرفته است.