گفت‌وگو تلفنی وزرای خارجه ایران و ترکیه در آستانه ورود اردوغان به تهران

مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور ترکیه قرار است صبح‌ روز سه‌شنبه در مجموعه تاریخی- فرهنگی «سعدآباد» برگزار شود

 

 سفر اردوغان به ایران در آستانه سفر ولادیمیر پوتین، به تهران برنامه‌ریزی شده است - Cagla GUNDOGAN / POOL / AFP

در آستانه سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، تلفنی گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری‌های داخلی ایران، به‌ نقل از وزارت خارجه دولت ابراهیم رئیسی، محور این گفت‌‌وگو را مقدمات دیدار مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور عنوان کردند.

اردوغان در این سفر قرار است با مقام‌های ارشد حکومت ایران، از جمله ابراهیم رئیسی، دیدار و همچنین در هفتمین نشست شورای عالی همکاری‌ ایران و ترکیه و نیز اجلاس سران «ابتکار آستانه» شرکت کند.

برگزاری یک «نشست خبری مشترک»، از دیگر برنامه‌های سفر اردوغان به تهران است.

مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور ترکیه قرار است صبح‌ روز سه‌شنبه در مجموعه تاریخی- فرهنگی «سعدآباد» برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران، در آستانه سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ایران، برای شرکت در نشست سران «ابتکار آستانه» برنامه‌ریزی شده است.

پیشتر برخی از رسانه‌های دولتی روسیه در گزارش‌هایی نوشته بودند رئیس‌جمهوری این کشور قرار است به‌طور جداگانه با رجب طیب اردوغان و ابراهیم‌ رئیسی در تهران گفت‌وگو داشته باشد.

 سفر پوتین به تهران دومین سفر خارجی او پس از تهاجم روسیه به اوکراین به‌شمار می‌رود. رسانه‌های دولتی روسیه تاریخ سفر پوتین را روز سه‌شنبه ۲۸ تیرماه اعلام کرده‌اند.

روسای جمهوری ترکیه و روسیه، یک‌بار دیگر هم در سال ۱۳۹۷، در زمان دولت حسن روحانی، در چارچوب گفت‌وگوهای «صلح آستانه» به تهران سفر کرده بودند.

سفر اردوغان به تهران، کمتر از یک ماه بعد از آن انجام می‌شود که رسانه‌های ترکیه اعلام کردند دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور یک «هسته تروریستی وابسته به حکومت ایران» را استانبول شناسایی و دستگیر کرده‌اند.