نخست‌وزیر اسرائیل در مورد خطر هسته‌ای شدن ایران با صدراعظم اتریش گفت‌و‌گو کرد

اسرائیل و اتریش توافقی راهبردی امضا کردند

لاپید و نهامر در پایان این دیدار توافق راهبردی جامعی امضا کردند که همکاری وین و تل‌آویو در حوزه‌های امنیتی، سایبری، بهداشتی، گردشگری، فناوری، سرمایه‌گذاری و محیط زیست را شامل می‌شود- Shaul GOLAN / POOL / AFP

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه در تل‌آویو با کارل نهامر، صدراعظم اتریش،‌ دیدار کرد و دو کشور توافقی راهبردی امضا کردند.

در این دیدار، لاپید ضمن تشکر از پشتیبانی اتریش از اسرائیل، به نهامر گفت که او را از دوستان حقیقی اسرائیل می‌داند. لاپید و نهامر در مورد چالش‌های امنیتی و مسائل خاورمیانه گفت‌و‌گو کردند. نخست‌وزیر اسرائیل همچنین در مورد خطر هسته‌ای شدن ایران، جنگ در اوکراین و پیامدهایش در خاورمیانه صحبت کرد.

لاپید و نهامر در پایان این دیدار توافق راهبردی جامعی امضا کردند که همکاری وین و تل‌آویو در حوزه‌های امنیتی، سایبری، بهداشتی، گردشگری، فناوری، سرمایه‌گذاری و محیط زیست را شامل می‌شود.

آن‌ها همچنین بر ضرورت همکاری در مبارزه با یهودستیزی و اقدام‌های مشترک برای حفظ خاطره هولوکاست تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاپید گفت: «هفته گذشته که در این سمت آغاز به کار کردم، کسی از من پرسید هیجان‌انگیزترین لحظه از سال گذشته که تشکیل دولت دادیم، کدام بوده است. من بدون لحظه‌ای تردید گفتم دیداری که همراه شما از اردوگاه کار اجباری ماوتهاوزن داشتم. آن‌جا بود که شما از طرف مردم اتریش به من گفتید از نابودی پدربزرگم که در آن‌جا جان سپرد عذرخواهی می‌کنید.»

لاپید پیش از آنکه هفته گذشته به نخست‌وزیری منصوب شود، وزیر خارجه دولت ائتلافی تحت نخست‌وزیری نفتالی بنت بود و در این سمت همراه نهامر از اردوگاه ماوتهازن در اتریش دیدار کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل امضای این توافق را «لحظه‌ای تاریخی برای مردم» دو کشور خواند و گفت: «فکر می‌کنم حالا باید گروه‌های خود را مامور کنیم تا این توافق را اجرا و آن‌ را به توافقی معنی‌دار تبدیل کنند.»

بیشتر از جهان