نامه سفیر اسرائیل به گوترش: «تحریک» پهپادی حزب‌الله محکوم شود

«اقدام حزب‌الله ممکن است منجر به افزایش تنش در منطقه شود و جامعه بین‌الملل باید آن را محکوم کند»

گیلعاد اردان گفت که اسرائیل برای محافظت از جان مردم اسرائیل همه کار می‌کند-AHMAD GHARABLI / AFP

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، در شکایت‌نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست تا عملیات پهپادی حزب‌الله در نزدیکی میدان گازی کاریش را محکوم کند.

او عملیات پهپادی هفته گذشته حزب‌الله با استفاده از پهپادهای ساخت ایران را «تحریک و تلاشی برای ضربه به زیرساخت‌های غیرنظامی اسرائیل»‌ توصیف کرد.

اردان در این نامه نوشت که اقدام حزب‌الله «ممکن است منجر به افزایش تنش در منطقه شود و جامعه بین‌الملل باید آن را محکوم کند.»‌ اردان همچنین تاکید کرد که اسرائیل به دنبال افزایش تنش نیست.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در عین حال گفت که کشورش «نقض حاکمیت خود را قبول نمی‌کند و برای حفاظت از جان شهروندان اسرائیل هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائیل هفته گذشته گفت که جنگنده‌ها و سامانه پدافند هوایی این کشور یک پهپاد حزب‌الله را در قلمرو دریایی لبنان رهگیری کرد. چند روز قبل از آن اسرائیل سه پهپاد دیگر را منهدم کرد که در آبهای سرزمینی اسرائیل به سوی میدان گازی کاریش در حرکت بودند.

گروه شیعه حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تایید کرد که پهپادها را به سوی میدان گازی کاریش در دریای مدیترانه اعزام کرده بود. تعیین مرزهای دریایی در این منطقه و منابع انرژی آن محل مناقشه اسرائیل و لبنان است و دو کشور حدود دو سال است که با میانجیگری ایالات متحده آمریکا در تلاش‌اند تا بر سر تعیین مرزهای دریایی به توافق برسند.

مقام‌های ارشد لبنانی ضمن انتقاد به عملیات پهپادی حزب‌الله، می‌گویند که هرگونه معامله غیررسمی بر سر مرز دریایی با اسرائیل، «خطرناک و غیرقابل قبول» است.

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل گفته است که حزب‌الله لبنان «همچنان به راه تروریسم ادامه می‌دهد و به قابلیت لبنان برای رسیدن به توافق بر سر مرزهای دریایی آسیب می‌زند.»