امیرعبداللهیان: آمریکا انعطاف‌پذیر باشد

امیرعبداللهیان از آمریکا خواست واقع‌بینانه رفتار کند، در صورتی‌که ناظران مستقل علت توقف مذاکرات احیای برجام را خواسته‌های فرابرجامی حکومت ایران می‌دانند

جو بایدن چند روز پیش نوشته بود فشارها بر جمهوری اسلامی را ادامه می‌دهد -- ATTA KENARE / AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه، ۲۰ تیر ۱۴۰۱، با انتشار توییتی در حساب کاربری‌اش نوشت، باز بودنِ «پنجره دیپلماسی» به‌دلیل «ابتکارات پویای ایران» است.

منظور امیرعبداللهیان از پنجره بازِ دیپلماسی، احتمال ادامه یافتن مذاکرات احیای برجام است که طرف‌های مذاکره، با وجود توقف چند ماهه در فرایند آن، همچنان امیدوارند تا از سر گرفته شود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این توییت نوشت: «رئیس جمهوری آمریکا نمی‌تواند از طریق اتهام‌زنی و تحریم، دیدگاه‌های یک‌جانبه آمریکا را تحمیل نماید. دیپلماسی، خیابانی یک‌طرفه نیست.»

اشاره امیرعبداللهیان به مقاله اخیر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، است که چند روز قبل در روزنامه واشینگتن‌پست منتشر شد و بخش‌هایی از آن به مسئله مذاکرات احیای برجام مربوط می‌شد. چهل‌وششمین رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از مقالهٔ «چرا به عربستان می‌روم» چنین نوشته بود: «دولت من، تا زمانی که حکومت ایران آماده بازگشت به توافق هسته‌ای شود، به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن در بخش دیگری از این مقاله به حمله‌های راکتی و پهپادی نیروهای نظامی و شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران نیز پرداخته بود و ضمن اشاره به مقابله نیروهای ایالات متحده آمریکا با این حمله‌های تروریستی، مدعی شده بود که شمار حمله‌های تروریستی به مواضع نیروهای آمریکا در خاورمیانه نسبت به دو سال قبل کاهشی چشمگیر داشته است.

امیرعبداللهیان در توییت مورد نظر، که به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر شده است، نوشت:«رسیدن به توافق نهایی مستلزم انعطاف، ابتکارات و پذیرش واقعیات از جانب آمریکاست.»

وزیر خارجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در حالی چنین توصیه‌ای به دولت ایالات متحده آمریکا می‌کند که گزارش‌های ماه‌های اخیر، خاصه پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دوحه، بر این امر تاکید دارد که یکی از علل اصلی توقف مذاکرات احیای برجام خواسته‌های فرابرجامی جمهوری اسلامی ایران است. به‌عنوان مثال خواست حکومت ایران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست نیروهای تروریستی دولت آمریکا یکی از این خواسته‌های فرا برجامی به‌حساب می‌آید.