خشم و ناباوری؛ واکنش‌های جهانی به ترور نخست‌وزیر پیشین ژاپن

شینزو آبه به هنگام مرگ ۶۷ ساله بود

رهبران و مقام‌های کشورهای مختلف جهان ضمن ابراز تاسف شدید از ترور شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن، با مردم ژاپن ابراز همدردی کردند و گفتند از شنیدن خبر کشته شدن او شوکه شده‌اند.

باسابقه‌ترین نخست‌وزیر ژاپن، بامداد روز جمعه، پیش از انتخابات پارلمانی این هفته در شهر نارا، در حین سخنرانی، از پشت هدف دو گلوله قرار گرفت و ساعتی بعد در بیمارستان جان سپرد.

آبه در سال ۲۰۰۶ به‌ مدت یک سال و بار دیگر از سال ۲۰۱‍۲ تا ۲۰۲۰، نخست‌وزیر ژاپن بود. آبه در سپتامبر ۲۰۲۰ به‌دلیل مشکلات گوارشی کناره‌گیری کرد. او به هنگام مرگ ۶۷ ساله بود.

ضارب یک مرد ۴۱ ساله به نام یاماگامی تتسویا معرفی شد. او بلافاصله دستگیر و در بازجوی‌های پلیس به قتل اعتراف کرد. ضارب به پلیس گفت از سازمانی که آبه با آنها کار می‌کرد نفرت داشته است. به‌گفته پلیس ژاپن، ضارب از یک اسلحه‌ دست‌ساز، برای کشتن نخست‌وزیر سابق، استفاده کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به خبر کشته نخست‌وزیر پیشین ژاپن گفت از شنیدن این خبر شوکه شده است و عمیقا خشمگین و ناراحت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز جمعه در حاشیه نشست «گروه ۲۰» در بالی، آبه را «رهبری با بینش عالی» معرفی کرد و کشته شدن او را «عمیقاً ناراحت‌کننده» توصیف کرد.

شیخ محمد بن زاید، رئیس دولت امارات متحده عربی هم در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «ما عمیقاً از درگذشت دوست عزیزمان آبه ناراحت شدیم.»

رئیس دولت امارات متحده عربی، نخست‌وزیر پیشین ژاپن را عامل تقویت روابط پربار میان امارات متحده عربی و ژاپن خواند.

بوریس جانسون، نخست وزیر مستعفی بریتانیا هم گفت از شنیدن خبر کشته شدن آبه بسیار غم‌انگیز است. بوریس جانسون خطاب به مردم ژاپن گفت: «بریتانیا در این زمان تاریک و غمناک در کنار آنها است.»

در برزیل، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور این کشور، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز درباره ترور آبه گفت: «هیچ بهانه‌ای این اقدام شنیع و خشونت‌آمیز را توجیه نمی‌کند.»

شی جین‌پینگ، رئيس‌جمهوری چین، هنوز واکنشی نداشته است. با این حال، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی عادی گفت چین از این حمله شوکه شده است.

در ایران نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، ترور آبه را محکوم کرد و در ادامه پیام خود، دولت و مردم ژاپن را «دوست» توصیف کرد و به آنها تسلیت گفت.

بیشتر از جهان