پلیس ژاپن: متهم به قتل شینزو آبه اعتراف کرد

متهم به پلیس گفت که سه سال برای نیروی دفاع دریایی ژاپن کار کرده است

بنا بر اعلام پلیس ژاپن، فرد مظنون به تیراندازی منجر به مرگ شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن، اتهام خود را پذیرفت.

به گزارش اسکای نیوز، شینزو آبه ۶۷ساله روز جمعه، ۸ ژوییه (۱۷ تیر)، حین سخنرانی در یک کارزار انتخاباتی در شهر نارا در غرب ژاپن، از پشت سر، هدف اصابت دو گلوله قرار گرفت. او به دلیل خونریزی شدید ناشی از دو زخم عمیق در گردنش، جان باخت.

قتل شینزو آبه اولین ترور یک نخست‌وزیر ژاپنی از دهه ۱۹۳۰ تاکنون است. ترور سیاستمداران با شلیک گلوله در ژاپن کم‌سابقه است. ژاپن یکی‌از سخت‌ترین قوانین کنترل اسلحه در جهان را دارد و مرگ‌ومیر سالانه ناشی از سلاح گرم در این کشور ۱۲۵میلیون نفری همواره تک‌رقمی بوده است.

به گزارش رسانه‌های ژاپن، مرد مسلح ۴۱ ساله که در گزارش رسانه‌ها یاماگامی تتسویا نامیده می‌شود، هنگام بازجویی بی‌احساس به نظر می‌رسید و به سوال‌های ماموران پلیس با آرامش پاسخ می‌داد. در همین حال، ماموران در خانه این مرد مواد منفجره کشف کردند و به ساکنان خانه‌های اطراف توصیه کردند محل را تخلیه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر منتشرشده از صحنه قتل نشان می‌دهد که او برای تیراندازی به شینزو آبه از یک سلاح گرم دست‌ساز استفاده کرده است. به گفته پلیس، این اسلحه با ترکیبی از موادی مانند فلز و چوب ساخته شده بود.

متهم به پلیس گفت که سه سال برای نیروی دفاع دریایی ژاپن کار کرده است. او درباره انگیزه‌ خود از قتل ادعا کرد که از شینزو آبه ناراضی و با دیدگاه‌های او مخالف بوده؛ هرچند در برخی گزارش‌ها اشاره شده که انگیزه متهم مخالفت با عقاید سیاسی نخست‌وزیر سابق ژاپن نبوده است.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر کنونی ژاپن، تیراندازی به شینزو آبه را «یک عمل وحشیانه» توصیف کرد و آن را «کاملا غیرقابل بخشش» خواند. او از همه اعضای کابینه خواست به توکیو بازگردند.

کیشیدا تاکید کرد که انتخابات آزاد و عادلانه چیزی است که باید به هر قیمتی از آن دفاع کرد و مبارزات انتخاباتی از روز شنبه ادامه خواهد یافت.

خبر تیراندازی و مرگ شینزو آبه با واکنش سیاستمداران کشورهای مختلف همراه شد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا، مرگ شینزو آبه را «خبری فوق‌العاده غم‌انگیز» دانست. اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، هم شینزو آبه را دارای «شخصیتی شگفت‌انگیز» توصیف کرد و گفت که «او یک دموکرات بزرگ و قهرمان نظم جهانی چندجانبه بود». ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز درباره این ترور چنین اظهارنظر کرد: «هیچ بهانه‌ای این اقدام شنیع و خشونت‌آمیز را توجیه نمی‌کند.»

شینزو آبه عضو حزب حاکم لیبرال-دموکرات ژاپن و باسابقه‌ترین نخست‌وزیر این کشور به شمار می‌رفت. او در سال ۲۰۰۶ به‌ مدت یک سال و بار دیگر از سال ۲۰۱‍۲ تا ۲۰۲۰، نخست‌وزیر ژاپن بود. شینزو آبه در سپتامبر ۲۰۲۰ به‌دلیل شدت گرفتن بیماری التهاب روده خود کناره‌گیری کرد و جایش را به یوشیهیده سوگا داد. سوگا هم پس از یک سال فعالیت، با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر فعلی از همان حزب محافظه‌کار لیبرال-دموکرات، جایگزین شد.

بیشتر از جهان