طالبان مدعی افزایش صادرات قالی افغانستان‌ هستند

«قالی افغانستان بیشتر به پاکستان صادر و از آنجا با نشان پاکستان به اروپا فرستاده می‌شود»

صنعت قالی از قدیمی‌ترین صنایع افغانستان است که اغلب بافندگان آن زنان و فروشندگان آن مردان‌اند- 

HECTOR RETAMAL / AFP

در ادامه تلاش‌های طالبان برای تامین مخارجشان از طریق فروش محصولات تجاری و معدنی افغانستان، خبرگزاری باختر (وابسته به طالبان)، به‌تازگی گزارش داد صادرات قالی افغانستان به خارج از کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

نوراحمد نوری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قالی افغانستان، به خبرگزاری باختر گفت: «صادرات قالی افغانستان، ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.»

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و فرش‌فروشان افغانستان در مورد افزایش صادرات فرش افغانستان به خارج به خبرگزاری باختر گفت که سال گذشته به ارزش ۸.۵ میلیون دلار فرش به کشورهای خارجی صادر شده است.

او تصریح کرد: «قالی دست‌باف افغانستان بیشتر از هر جای دیگری، به پاکستان صادر می‌شود و از آنجا به دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی می‌رسد.»

این در حالی است که فروشندگان قالی افغانستان در بازارهای اروپا مدعی‌اند که قالی این کشور که از پاکستان به اروپا صادر می‌شود نشان پاکستان را بر خود دارد.

بافندگان این محصول صنعتی قدیمی افغانستان که به قیمت‌های بالا در بازارهای اروپا به فروش می‌‌رسد، اغلب زنان‌اند و همواره از دستمزد اندک خود در برابر کار دشوار بافندگی شکایت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، صنعت قالی در استان‌های فاریاب، جوزجان، بامیان، بلخ، کابل، غزنی، جلال‌آباد، کنر، لغمان، هرات و غور بیشترین تولیدکنندگان را دارد.

رئیس اتحادیه تولید و فروش قالی افغانستان در حالی از افزایش تولید و صادرات فرش افغانستان به خارج از این کشور خبر داد که سال گذشته گزارش‌هایی از کاهش بی‌سابقه صادرات این صنعت قدیمی افغانستان منتشر شده بود.

یکی از فروشندگان قالی در بندر هامبورگ آلمان که بزرگ‌ترین بازار قالی در اروپا است، در ماه فوریه ۲۰۲۲ به ایندیپندنت فارسی گفت که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، هیچ محموله حاوی قالی افغانستان به بنادر اروپایی نرسیده است.

با این حال، طالبان که در ۱۰ ماه گذشته با چالش‌های شدید اقتصادی مواجه بوده‌ و توانایی تامین بودجه خود را نداشته‌اند، اخیرا به فروش بی‌رویه محصولات طبیعی مانند نفت، ذغال‌سنگ، چلغوزه و دیگر محصولات تجاری افغانستان روی آورده‌اند.

اخیرا، سفیر پاکستان در افغانستان اعلام کرد که پاکستان ذغال‌سنگ افغانستان را که به لحاظ قیمت خیلی ارزان‌تر از دیگر کشورها است، با پول کلدار پاکستانی خریداری می‌کند.

بیشتر از اقتصاد