سازمان ملل: موشک‌های حوثی‌ها در حمله به عربستان سعودی و ابوظبی منشا ایرانی داشتند

«گروه حقیقت‌یاب سازمان ملل بقایای به جا مانده از ۹ موشک بالیستیک، شش موشک کروز و چندین پهپاد را تجزیه و تحلیل کرد»

سازمان ملل متحد اعلام کرد موشکی‌هایی که شورشیان حوثی برای حمله به ابوظبی و عربستان سعودی استفاده کرده‌اند، منشا ایرانی داشتند و از ایران به یمن منتقل شده بودند.

شبه‌نظامیان حوثی یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران‌‌اند، در سال‌های اخیر، مواضعی در عربستان سعودی و همچنین پایتخت امارات متحده عربی را با پهپاد هدف قرار داده‌اند.

رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و برقراری صلح، روز پنجشنبه، ۳۰ ژوئن (نهم تیر) به شورای امنیت گفت که یک گروه حقیقت‌یاب بقایای به‌جامانده از ۹ موشک بالیستیک، شش موشک کروز و چندین پهپاد را تجزیه و تحلیل کرده است.

بنا بر نتایج این تحقیقات، از سال ۲۰۲۰ به این سو، از این تسلیحات در چند حمله حوثی‌ها به خاک عربستان سعودی و امارات متحده عربی استفاده شده است. گفته می‌شود که نقل‌و‌انتقال این سلاح‌ها با قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد در تعارض است؛ یعنی همان قطعنامه‌ای که موید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دی‌کارلو در نشست شورای امنیت گفت که این آزمایش‌ها در ریاض و ابوظبی و به دعوت مقام‌های مسئول در عربستان سعودی و امارات صورت گرفته است.

او گفت:‌ «ما نتیجه گرفتیم که موشک‌ها و یا قطعات آن‌ها از منشا ایران بوده‌اند.»

به گفته معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، گروه بازرسی نتوانست زمان دقیق انتقال موشک‌های بالیستیک یا قطعات آن‌ها از ایران را مشخص کند. او گفت معلوم نیست که آیا موشک‌ها و قطعات ساخت ایران پس از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ به دست حوثی‌ها رسیده‌اند یا قبل از آن. از این تاریخ، بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، مقررات سختگیرانه‌ای به اجرا گذاشته شد.

حوثی‌های یمن از ژانویه ۲۰۲۲، حمله به خاک امارات متحده عربی را آغاز کردند و این اقدام را پاسخی به حضور نیروهای امارات در یمن خواندند؛ جایی که از سال ۲۰۱۵، درگیری بین دولت مشروع یمن و شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران که در بحران یمن سهم بسیار بزرگی دارد، خواستار خروج نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از یمن است.

حوثی‌های تحت حمایت تهران در یمن در سال‌های گذشته، به نقاطی چون تاسیسات نفتی آرامکو، مخازن آب و دیگر زیرساخت‌های شهری و اقتصادی در عربستان سعودی حمله کرده‌اند.

مسئله یمن و کاهش تنش‌ها در یک سال اخیر محور چند دور گفت‌و‌گوی نمایندگان جمهوری اسلامی با نمایندگان عربستان سعودی بود. مقام‌های ایران و امارات متحده عربی نیز اخیرا با هدف کاهش تنش‌ها گفت‌و‌گو‌ کردند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، اواخر ژوئن، با هدف فعال‌سازی دوباره گفت‌وگوهای تهران و ریاض به عربستان سعودی و ایران سفر کرد. گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی برای کاهش تنش‌های چندساله بین دو کشور در سال ۲۰۲۱ در بغداد آغاز شد اما پس از پنج دور مذاکره، به دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، در آوریل ۲۰۲۲، متوقف شد. ریاض به دنبال راهی برای پایان جنگ با شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن است.