روسیه: از جزیره مار عقب‌نشینی نکردیم، وظایفمان را انجام دادیم و رفتیم

حمله‌های اخیر اوکراینی‌ها به نیروهای روس مستقر در جزیره مداوم و پی‌در‌پی بوده است

دفتر رئیس‌جمهوری و ستاد کل ارتش اوکراین:نیروهای روسی جزیره مار را تخلیه کردند‌ـ AFP / Satellite image ©2022 Maxar Technologies

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور از جزیره مار در نزدیکی بندر اودسا در دریای سیاه خارج شده‌اند. وزارت دفاع روسیه این اقدام را در راستای حسن نیت این کشور توصیف کرد. روسیه کنترل این جزیره را در روزهای آغازین جنگ با این امید که از آن برای کنترل منطقه استفاده کند به دست گرفت.

برخی کارشناسان این عقب‌نشینی را شگفت‌انگیز تلقی کرده‌اند. حمله‌های اخیر اوکراینی‌ها به نیروهای روس مستقر در جزیره مداوم و پی‌در‌پی بوده است. البته روسیه زیر بار شکست در این منطقه نرفت و در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای روس مستقر در این جزیره فقط «وظایف محول‌شده» را انجام دادند و آن‌جا را ترک کردند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «این خروج نشان می‌دهد که فدراسیون روسیه مانعی در تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد گذرگاه بشردوستانه برای انتقال محصولات کشاورزی از خاک اوکراین ایجاد نکرده است.»

در همین حال، مدیر دفتر رئیس‌جمهوری و ستاد کل ارتش اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه جزیره مار در دریای سیاه را تخلیه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از اقدام روسیه به نصب سامانه موشک زمینی سام، اوکراین به این جزیره حمله کرد. سامانه موشکی سام تهدیدی دائمی برای نیروهای اوکراینی در جنوب غربی این کشور و به‌ویژه هواپیماها بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در کنفرانس خبری نشست سران ناتو در مادرید گفت: «روسیه در حال دادن هزینه سنگینی برای حمله به اوکراین است و امروز هم جزیره مار را از دست داد. ما تا هر زمان که طول بکشد، از اوکراین حمایت خواهیم کرد. این همه تلاش کردید تا کل کشور را بگیرید، بعد سعی کردید کی‌یف را بگیرید و شکست خوردید، سپس سعی کردید دونباس را بگیرید و هنوز هم در این کار موفق نبوده‌اید.»

جو بایدن در مورد کمک‌های ایالات متحده آمریکا به اوکراین گفت: «ایالات متحده قصد دارد ۸۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی اضافی از جمله سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته و سایر سلاح‌های تهاجمی به اوکراین ارسال کند.»

کنگره آمریکا با اختصاص ۴۰ میلیارد دلار کمک امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه دولت آمریکا به اوکراین موافقت کرده است. بایدن اشاره کرد که در روزهای آینده اعلام رسمی کمک ۸۰۰ میلیون دلاری جدید انجام خواهد شد.

اوکراین اعلام کرد پس از ماه‌ها وقفه به‌دلیل حملات روسیه، نخستین کشتی حامل ۷ هزار تن غلات را از بندر «بردیانسک» در جنوب شرقی اوکراین، که هم‌اینک تحت اشغال نیروهای روسیه قرار دارد، برای تامین نیاز «کشورهای دوست» اعزام کرد.

بیشتر از جهان