وزیر خارجه عراق از مذاکره حکومت ایران با اردن و مصر خبر داد

پیش‌تر مقام‌های امنیتی دولت مصر و همچنین پادشاه اردن نسبت به اقدام‌های نظامی و تروریستی جمهوری اسلامی هشدارهایی جدی داده بودند

پادشاه اردن با توجه به این موارد هشدار داده بود که «جمهوری اسلامی ایران در پی بی‌ثبات کردن اردن است.» -- ATTA KENARE / AFP

فواد حسین، وزیر خارجه عراق، در گفت‌وگویی که روز پنجشنبه، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲، با العربیه داشت اعلام کرد که مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران با دو کشور مصر و اردن در بغداد آغاز شده است. بنابر گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، حسین فاش کرد کشور متبوعش میزبان گفتگوهایی‌ است که میان حکومت ایران با دو کشور اردن و مصر جریان دارد. با این‌وجود وزیر خارجه عراق جزئیات بیشتری در اختیار رسانه‌ها قرار نداد.

روزنامه العربی الجدید، با انتشار گزارشی به تاریخ ۲۹ ژوئن نوشت که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی مصر با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران ملاقات داشته‌اند. بر پایه این گزارش، مقام‌های اطلاعاتی مصر در دیدار با همتاهای خود در حکومت ایران به آن‌ها اعلام کردند که هرگونه سوقصدی به شهروندهای اسرائیلی در خاک مصر به روابط میان قاهره و تهران آسیب خواهد زد.

این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه نوشت مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به دولت مصر اطمینان داده‌اند که حکومت ایران قصد ندارد به روابط میان دو کشور آسیب برساند. العربی الجدید همچنین نوشت که مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران گفته‌اند ادعاهای اسرائیل مبنی بر قصد دستگاه‌های امنیتی نظام عقیدتی – سیاسی حاکم بر ایران برای آسیب رساندن به شهروندهای اسرائیل در کشورهای ثالث، دروغ است.

منبع روزنامه العربی الجدید می‌گوید مقام‌های امنیتی مصر اعلام کرده‌اند که این کشور در گذشته در هیچ ائتلاف و اتحادی علیه جمهوری اسلامی ایران حضور نداشته است، اما اگر حکومت ایران قصد حمله به اسرائیل را داشته باشد، مصر نیز در سیاست قبلی خود تجدید نظر خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌وجود این منبع می‌گوید که مصری‌ها گفته‌اند مایل نیستند تا در مناسبات فعلی کارت برنده‌ای باشند در دست هر یک از طرف‌ها به‌منظور اعمال فشار بر طرف دیگر.

در حال حاضر گسترش برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران مهمترین نگرانی‌ها را در میان جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه خاورمیانه ایجاد کرده است. با این‌وجود حضور نظامی نیروهای وابسته به حکومت ایران در برخی کشورهای منطقه نیز جزو نگرانی‌های این گروه از کشورهای واقع در خاورمیانه به‌حساب می‌آید.

به‌عنوان مثال ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در ششم خرداد ماه ۱۴۰۱، نسبت به حضور نیروهای نظامی وابسته به حکومت ایران در خاک سوریه، خاصه پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، ابراز نگرانی کرد.

پادشاه اردن در توضیح این موضوع گفت پس از آنکه نیروهای ارتش روسیه به‌دلیل استقرار در جبهه‌های این کشور در اوکراین، خاک سوریه را ترک کردند بیم آن می‌رود که «خلاء ناشی از رفتن روسیه را [حکومت] ایران و نیروهای نیابتی‌اش» پر کنند. ملک‌ عبدالله دوم همچنین اعلام کرد که در حال حاضر حضور نیروهای نظامی وابسته به حکومت ایران در خاک سوریه، افزایش تنش و بحران را  در مرزهای اردن در پی داشته است.

پادشاه اردن با توجه به این موارد هشدار داده بود که «جمهوری اسلامی ایران در پی بی‌ثبات کردن اردن است.»

از این‌رو به‌نظر می‌رسد گفتگوهای مجزای جمهوری اسلامی ایران با اردن و مصر بر نگرانی‌های این دو کشور بانفوذ و موثر در منطقه مِنا (MENA) تمرکز داشته باشد.