وزیر خارجه عراق: دور پنجم گفت‌وگوهای تهران و ریاض چهارشنبه آینده برگزار می‌شود

فواد حسین این خبر را در حاشیه نشست دیپلماتیک آنتالیا در ترکیه اعلام کرد

فواد حسین، گفت که پنجمین دور گفت‌وگوهای مستقیم ایران و عربستان سعودی به میزبانی بغداد چهارشنبه آینده برگزار می‌شود-MAZEN MAHDI / AFP

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، روز شنبه ۱۲ مارس گفت که پنجمین دور گفت‌وگوهای مستقیم ایران و عربستان سعودی به میزبانی بغداد چهارشنبه آینده برگزار می‌شود.

وزیر امور خارجه عراق این خبر را در حاشیه نشست دیپلماتیک آنتالیا در ترکیه اعلام کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، اخیرا از احتمال برگزاری دور پنجم گفت‌وگوها با تهران خبر داده بود. وزیر امور خارجه عربستان سعودی با اشاره به این که تاکنون پیشرفت عمده‌ای در گفت‌وگوها به دست نیامده است، از ایران خواست رفتار خود را در منطقه تغییر دهد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با تأکید بر این که تهران همواره آماده ادامه گفت‌وگوها با ریاض در چارچوب مذاکرات پیشین است، گفته بود که تاریخ دور بعدی گفت‌وگوها به تصمیم عربستان سعودی وابسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، با استقبال از بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی، چهار دوره گفت‌وگو میان دو کشور در بغداد را حرکتی رو به جلو خوانده بود.

روابط دیپلماتیک رسمی میان تهران و ریاض از سال ۱۳۹۴ و در پی حمله گروهی تندرو به سفارتخانه عربستان سعودی در تهران و کنسولگری آن کشور در مشهد قطع شد. 

عربستان سعودی و ایران در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و از جمله در یمن، سوریه، و لبنان با هم اختلاف‌نظر دارند.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، نخستین بار در ماه مه ۲۰۲۱ فاش کرد که بغداد میزبان گفت‌وگوهای مستقیم میان ایران و عربستان سعودی است.