مالدیو، میزبان یکی از نخستین شهرهای شناور جهان

استفاده از وسایل نقلیه در این جزیره به دوچرخه و اسکوترهای برقی بی‌صدا محدود می‌شود

از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این جزیره مرجانی مقاومت آن در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی است - instagram/waterstudio.nl

پروژه ساخت شهر شناور مالدیو از سال ۲۰۰۹ آغاز شده و قرار است تا سال ۲۰۲۷ تکمیل شود و میزبان هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید و اسکله‌ای تفریحی در سطح جهانی باشد.

می‌توان گفت این منطقه آبی در کنار پروژه‌های مشابه در کره جنوبی و هلند، نخستین شهری است که با عنوان جزیره ساخته می‌شود. مناطق کوچک‌تر شناور نیز در کشورهایی چون ویتنام و پرو وجود دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت هلندی معماری واتراستودیو (Waterstudio) طراحی پروژه ساخت این شهر را از فرهنگ سنتی دریانوردی در مالدیو و با مشارکت دولت این کشور و شرکت توسعه‌دهنده داچ‌ دوکلندز (Dutch Docklands) در هلند الهام گرفته است.

از مهم‌ترین دلایلی که دولت مالدیو تصمیم به ساخت و توسعه این شهر شناور گرفت، گرمایش زمین و بالا آمدن روزافزون سطح آب در این کشور و تغییرات آب و هوایی بوده است.

از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این جزیره مرجانی نیز که «نسل بعدی توسعه شهری دریایی» لقب گرفته است، مقاومت آن در برابر اثرات تغییرات آب‌وهوایی است و این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم ۸۰ درصد از جزایر مالدیو در کمتر از یک متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌اند و بر اساس پیش‌بینی‌ها بخش بزرگی از این مجمع‌الجزایر در سال‌های آینده متروک خواهد شد.

محمد سلیح، رئیس‌جمهوری مالدیو، در نوامبر سال ۲۰۲۱ به سازمان ملل متحد گفت: «دریا به آرامی جزایر ما را یکی‌یکی غرق می‌کند.»

بر اساس گزارش‌های متعدد ناسا و سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، با سرعت فعلی گرمایش جهانی تقریبا ۸۰ درصد از مالدیو تا سال ۲۰۵۰ غیرقابل سکونت می‌شود.

شهر شناور مالدیو در تالاب آب گرم نزدیک به ماله، پایتخت این کشور، دارای هزاران اقامتگاه ساحلی در ساختمان‌های شناور شش‌ضلعی با قابلیت گتجایش ۲۰ هزار نفر خواهد بود.

طراحی ساخت این شهر از طبیعت مالدیو و محیط زیست دریایی آن الهام گرفته شده است. سواحل مرجانی مصنوعی از زیر به شهر شناور مالدیو متصل می‌شوند تا بتوانند رشد طبیعی مرجان‌ها را تقویت کنند و در عین حال وجود صخره‌های مرجانی غوطه‌ور سبب ایجاد موج‌شکن‌های طبیعی می‌شوند.

فروش املاک این جزیره به‌زودی آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ نخستین ساکنان این شهور بتوانند به آن نقل مکان کنند. هر اقامتگاه با تراس و اسکله اختصاصی‌اش به ارزش دست‌کم ۲۵۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است و دارای ۱۰۰ متر مربع مساحت خواهد بود.

جالب است بدانید هیچ اتومبیلی اجازه ورود به جاده‌های ماسه‌سفید جزیره را نخواهد داشت و استفاده از وسایل نقلیه در آن به دوچرخه و اسکوترهای برقی بی‌صدا محدود می‌شود.

بیشتر از زندگی