اختلال در اینترنت ایران؛ حکومت کدام سیم‌ها را دست‌کاری کرده است؟

اختلال‌ در اینترنت با خشم گروهی از کسب و کار‌های اینترنتی همراه شده است

گروهی از کارشناسان می‌گویند دولت ایران از دو هفته پیش به عمد در اینترنت اختلال ایجاد کرده است.ـ AFP

گزارش‌‌ها حکایت از آن دارد که وزارت ارتباطات طرح محدودسازی دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت را به بهانه برخورد با فروشندگان «غیر قانونی» وی‌.پی‌.ان آغاز کرده است.

مهدی سالم، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات خبر آغاز این طرح را روز چهارشنبه، هشتم تیر، در گفتگو با سایت «زومیت» اعلام کرد و گفت در اینترنت ایران «اختلالی» رخ نداده است.

سالم مدعی شد دسترسی کسی در ایران به اینترنت محدودیت نشده است و معترضان و مدعیان چنین اتفاقی هم فروشندگان «غیرقانونی» وی‌.پی‌.ان هستند.

او گفت وزارت ارتباطات «ملزم نیست کار غیرقانونی گروهی را پوشش» بدهد چرا که برخی از وی.‌پی‌.ان برای کار‌های مختلف دیگری هم‌چون فعالیت در حوزه رمز‌ارز‌ها استفاده می‌کنند.

طرح بستن سایت‌های فروش وی‌.پی‌.ان در ایران آن‌طور که برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند منجر به بروز مشکلات فراوانی برای برخی کسب و کار‌های اینترنتی شده است.

به گزارش سایت «زومیت» از دو هفته پیش ​اختلال شدید روی برخی پروتکل‌های رمزنگاری‌ شده در اینترنت ایران رخ داده که دولت پشت سر آن قرار دارد.

این سایت همچنین نوشته است برخی فعالان اینترنت در ایران با انتشار اسناد و مدارکی تلاش می‌کنند ثابت کنند دولت «در حال ایجاد اختلال عمدی روی برخی از پروتکل‌ها به خصوص پروتکل‌های رمزنگاری‌شده TLS است».

یک مدیر کسب‌ و کار اینترنتی هم در این ارتباط گفته است دولتی‌ها «همه‌چیز را نابود کرده‌اند. وی‌.‌پی.ان تلفن‌ها قطع است و دیگر توانی برای ادامه در این حجم استرس نیست و تیم ما تسلیم شد».

پویا پیرحسینلو، مدیر اجرایی شرکت «ابرآروان» نیز در این ارتباط توییت کرده که «وزیر ارتباطات باید درباره اختلال عمده TLS/SSL روی بخش گسترده‌ای از اینترنت پاسخ بدهند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرین اقبال، فعال و محقق در شبکه هم اعلام کرده است: «اختلال ایجاد شده در حال حاضر روی همه پروتکل‌های رمز شده شبکه اینترنت است و وی.‌پی.ان فقط یکی از آن‌ها است».

به گفته اقبال در حال‌ حاضر اختلال‌های شدیدی روی پروتکل‌ HTTPS و بقیه پروتکل‌ها که قابلیت رمز شدن دارند، گزارش شده است.

در این زمینه محمد امینی، فعال در حوزه دیتاسنتر و خدمات اینترنتی می‌گوید دولتی‌ها به‌ خاطر چند سایت فروش وی‌.پی‌.ان «امنیت کل سرویس‌های HTTPS را به خطر» انداخته‌اند.

امینی هشدار داده است که «ما با یک سیستم فیلترینگ گسترده‌ای روبه‌رو هستیم که اگر نتوانیم جلوی آن را بگیریم کسانی که در این اکوسیستم فعالیت می‌کنند دیگر وجود نخواهند داشت و کلا به وضعیت ۳۰ سال پیش بازمی‌گردیم».

موضوع محدود‌ کردن اینترنت در ایران که در حال حاضر در قالب «طرح صیانت» در مجلس دنبال می‌شود، یکی از مهمترین خواسته‌های علی خامنه‌ای است.

خامنه‌ای روز سه‌شنبه هفتم تیر در دیدار با مدیران قوه قضائیه هم خواست قانونی در این زمینه باید تصویب شود.

اجرای این طرح به واسطه هزینه‌های فراوانی که برای جمهوری اسلامی دارد، هنوز در مجلس به قانون تبدیل نشده و در میان حامیان همین نظام هم مخالفان فراوانی دارد.

با وجود این رهبر جمهوری اسلامی اصرار دارد که این طرح هر چه زودتر به سرانجام برسد تا نهاد‌های نظارتی و امنیتی بتوانند اینترنت و فضای مجازی در ایران را به کنترل خود در آورند.