رتبه اینترنت ایران سقوط کرد؛ سیار رتبه ۸۰ و ثابت رتبه ۱۴۵

میانگین جهانی سرعت دانلود اینترنت سیار ۲۹.۹۱ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت سیار ۸.۵۴ مگابیت ‌برثانیه است

ATTA KENARE / AFP

بر اساس آماری که از وضعیت سرعت اینترنت جهانی در ماه فوریه اعلام شد، رتبه ایران در اینترنت ثابت به ۱۴۵ و اینترنت سیار به ۸۰ رسیده است.

بر اساس تازه‌‌ترین گزارش سایت «اسپید تست» رتبه ایران در اینترنت سیار با سه پله سقوط به رده ۸۰ و در اینترنت ثابت با چهار پله سقوط به رده ۱۴۵ رسیده است. سایت «اسپید تست» شاخص‌های جهانی اینترنت در کشورهای مختلف را بررسی می‌کند و در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد در حال حاضر میانه سرعت دانلود اینترنت سیار در ایران ۲۲.۴۲ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت سیار ۸.۷۶ مگابیت‌ بر ثانیه است.

ژانویه سال ۲۰۲۲ میانه سرعت دانلود اینترنت سیار در ایران ۲۳.۱۰ مگابیت ‌بر ثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت سیار ۸.۹۰ مگابیت‌ بر ثانیه بود که رتبه ایران را در آن زمان به ۷۷ از میان ۱۳۸ کشور رسانده بود. این گزارش می‌گوید اینترنت سیار ایران در حال حاضر از السالوادور و شیلی سریع‌تر و از کشورهایی مانند تونس و برزیل کندتر است. در حوزه اینترنت ثابت هم آن‌طور که در این گزارش آمده، میانه سرعت دانلود در ایران ۹.۷۸ مگابیت ‌بر ثانیه و میانه سرعت آپلود ۱.۳۱ مگابیت ‌بر ثانیه است که رتبه ایران را به ۱۴۵ از میان ۱۷۸ کشور رسانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ژانویه ۲۰۲۲ در حوزه اینترنت ثابت، میانه سرعت دانلود در ایران، ۱۰.۳۹ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه سرعت آپلود ۱.۵۵ مگابیت‌ بر ثانیه بود و ایران در رتبه ۱۴۱ از میان ۱۷۸ کشور قرار داشت. آمار‌های جدید نشان می‌دهد که اینترنت ثابت ایران در حال حاضر از وانواتو و اوگاندا سریع‌تر و از بوتان و الجزیره کندتر است.

این گزارش همچنین می‌گوید میانگین جهانی سرعت دانلود اینترنت سیار ۲۹.۹۱ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت سیار ۸.۵۴ مگابیت ‌برثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، ۶۰.۷۶ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود ۲۵.۹۵ مگابیت ‌بر ثانیه است.

سرعت اینترنت یکی از عوامل کیفی خدمات اینترنتی در جهان محسوب می‌شود و در هفته‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اینترنت در ایران تبدیل شده است. بسیاری از کاربران اینترنت در ایران در هفته‌های اخیر بارها از سرعت و کیفیت پائین اینترنت انتقاد و اینترنت ایران را با برخی کشور‌های توسعه نیافته مقایسه کرده‌اند.

این در حالی است که اینترنت سیار در امارات در همسایگی ایران نه تنها در منطقه بلکه در جدول اینترنت سیار جهانی، در صدر قرار دارد و میانه سرعت دانلود آن ۱۳۳.۵۱ مگابیت بر ثانیه است. قطر در رتبه چهارم جهانی و پس از امارات در بین همسایه‌های ایران، قرار گرفته که میانه سرعت دانلود اینترنت سیار آن ۱۱۳.۰۰ مگابیت‌ بر ثانیه گزارش شده است.

 

بیشتر از تکنولوژی