سه اقتصاددان آمریکایی برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹

این سه عملکرد موفقی در کاهش جهانی فقر داشته‌اند

آبهیجیت بانِرجی و استر دافلو در کنفرانس مطبوعاتی در دانشگاه ام.آی.تی، ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ - JOSEPH PREZIOSO / AFP

سه اقتصاددان آمریکایی، استر دافلو، مایکل کرمر و آبهیجیت بانِرجی برنده جایزه سال ۲۰۱۹ بانک مرکزی سوئد (Sveriges Riksbank) در علوم اقتصادی شدند. این جایزه به یادبود آلفرد نوبل اهدا می‌شود و این سه به خاطر کار خود در زمینه کاهش فقر در سراسر جهان این جایزه را از آن خود کردند.

آقای بانرجی متولد هند و خانم دافلو متولد فرانسه، در انستیتوی فناوری ماساچوست کار می‌کنند، در حالی که آقای کرمر در دانشگاه هاروارد مستقر است.

آکادمی علوم سلطنتی سوئد روز دوشنبه گفت: «تحقیقات انجام شده توسط برندگان امسال جایزه، توانایی ما را در مقابله با فقر جهانی به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است».

رویکرد این سه محقق تقسیم مسئله فقر به پرسش‌های کوچکتر و قابل کنترل‌تر بوده است، به‌عنوان مثال بررسی موثرترین اقدامات برای بهبود نتایج تحصیلی و یا سلامت کودکان. آنها مدافع آزمایشاتی هستند که با دقت طراحی شده و در بین افرادی که از فقر بیشترین آسیب‌ها را دیده‌اند، امتحان می‌شود. آنها نه تنها کارکرد یک مداخله خاص را بررسی می‌کنند، که جواب می‌دهد یا نه، بلکه دلیل آن را نیز آزمایش می‌کنند.

آکادمی علوم سلطنتی سوئد گفت: «به‌عنوان نتیجه مستقیم یکی از مطالعاتشان، بیش از ۵ میلیون کودک هندی از برنامه کلاس‌های بازآموزی در مدارس بهره مند شده‌اند. نمونه دیگر یارانه‌های سنگین برای مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه است که در بسیاری از کشورها معرفی شده‌اند».

از سال ۱۹۶۹ که جایزه نوبل اقتصاد برقرار شد، خانم دافلو دومین زنی است که این جایزه را برنده شده است. او ۹ میلیون کرون سوئدی (۷۲۸ هزار پوند) مبلغ این جایزه را با دو برنده دیگر تقسیم می کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اواسط دهه ۱۹۹۰، آقای کرمر و همکارانش با استفاده از آزمایشات میدانی برای آزمایش طیف وسیعی از مداخلات که می‌توانند نتایج تحصیل را در غرب کنیا بهبود ببخشند، نشان دادند که رویکرد جدید چقدر قدرتمند است.

آقای بانرجی و خانم دافلو، اغلب با آقای کرمر، مطالعات مشابهی را در مورد سایر موضوعات و در کشورهای دیگر انجام دادند. آکادمی گفت که روش‌های تحقیق تجربی آنها اکنون بر اقتصاد توسعه حاکم است.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر اخیر، بیش از ۷۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان هنوز در فقر زندگی می‌کنند. همه ساله حدود ۵ میلیون کودک زیر ۵ سال در اثر بیماری‌هایی می‌میرند که غالباً قابل پیشگیری و یا با درمان‌های ارزان قیمت قابل معالجه بوده‌اند و هنوز نیمی از کودکان جهان مدرسه را بدون سواد خواندن و نوشتن و حساب ترک می‌کنند.

جایزه اقتصاد تنها جایزه‌ای است که توسط آلفرد نوبل ایجاد نشده و در سال ۱۹۶۸ توسط بانک مرکزی سوئد تعیین شده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از اقتصاد