سه فیزیکدان برای اکتشاف پیشگامانه درباره کیهان نوبل گرفتند

به برندگان نوبل فیزیک سهمی از ۹ میلیون کرون سوئدی اهدا شد

اعضای کمیته نوبل فیزیک در آکادمی سلطنتی نوبل سوئد Jonathan NACKSTRAND / AFP

جیمز پیبلز، میشل مایور و دیدیه کوئلوز سه دانشمند برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ هستند.

این دانشمندان برای "کمک به درک ما از تکامل جهان و جایگاه کره زمین در کیهان" که کمیته نوبل آن را "اکتشافات پیشگامانه" توصیف کرده، برنده جایزه نوبل شدند.

صبح سه شنبه در آکادمی علوم سلطنتی سوئد این خبر اعلام شد و به برندگان این جایزه معتبر سهمی از ۹ میلیون کرون سوئدی (750000 پوند) اهدا شد.

کمیته نوبل اظهار داشت: «برندگان این سال در پاسخ به پرسش های بنیادی ما درباره هستی کمک کرده اند».

«نوبل فیزیک امسال به درک جدیدی از ساختار و تاریخ جهان و کشف اولین سیاره در حال گردش در مدار یک ستاره ی خورشیدی در خارج از منظومه شمسی، پاداش می دهد».

نیمی از این جایزه برای "اکتشافات نظری در کیهان شناسی فیزیکی" به پروفسور پیبلز تعلق می گیرد و نیمی دیگر به طور مشترک به میشل مایور و دیدیه کوئلوز برای کشف یک سیاره خارج از منظومه خورشیدی اهدا می شود.

برندگان سال های اخیر جایزه نوبل فیزیک پیتر هیگز و فرانسوا انگلرت به دلیل کشف ذره بوزون هیگز و محققان رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری (لایگو) برای کشف امواج گرانشی هستند.

 

برنده سال گذشته آرتور اشکین در سن 96 سالگی برنده این جایزه شد و پیرترین برنده از زمان شروع این جوایز در سال 1901 بود. تاکنون تنها سه زن جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرده اند، معادل هر 60 سال یک زن.

برندگان نوبل فیزیک دومین برندگان نوبل امسال هستند که نامشان اعلام شد. اولین برندگانی که اعلام شدند، دانشمند بریتانیایی سر پیتر رتکلیف و دانشمندان آمریکایی ویلیام کیلین و گِرِگ سمنزا بودند که به طور مشترک جوایز نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کردند.

نوبل پزشکی به این سه دانشمند به دلیل کشفیات شان درباره "چگونگی حس و انطباق سلول ها با اکسیژن در دسترس"، که یکی از اساسی ترین فرآیندهای حفظ زندگی بشر است، اهدا شد.

برندگان جوایز نوبل شیمی، ادبیات، صلح و علوم اقتصادی قرار است طی هفت روز آینده اعلام شوند.

گرتا تونبرگ یکی از برگزیدگان جایزه صلح نوبل 2019 است که روز جمعه اعلام می شود. این کوشاگر نوجوان به دلیل راه اندازی کارزار علیه تغییرات آب و هوا، نزد جهانیان شناخته شده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/science/nobel-prize-physics

© The Independent