بوریس جانسون مصمم است همچنان در ساختمان نخست‌وزیری بماند

پس از نتایج خفت‌بار کرسی‌های دیوار آبی و سرخ، نخست‌وزیر قول می‌دهد به حرف رای‌دهندگان گوش بدهد

جانسون گفت: «من باید به حرف‌های مردم گوش بدهم؛ به‌ویژه به مشکلاتی که بر سر [تامین] هزینه‌های زندگی با آن مواجه‌اند.»-HENRY NICHOLLS / POOL / AFP

بوریس جانسون تاکید کرد که با وجود شکست مضاعف حزب محافظه‌کار در انتخابات میان‌دوره‌ای در تیورتون و هونیتون و ویکفیلد، در ساختمان شماره ۱۰ [مقر نخست‌وزیری بریتانیا] می‌ماند.

اولیور داودن، رئیس حزب محافظه‌کار، بلافاصله پس از نتایج، با اشاره‌ای تند و تیز به رسوایی «پارتی گیت» که کل دولت را درگیر کرد، استعفا داد و گفت که «یک نفر باید مسئولیت آن را بپذیرد.»

نمایندگان حزب محافظه‌کار نیز به‌اتفاق به‌طور علنی هشدار دادند که، در صورت جدا شدن رای‌دهندگان از حزب، ممکن است تعداد کرسی‌های بیشتری از دست برود.

نخست‌وزیر که به رواندا رفته است، پس از «نتایج نامساعدی» که باعث شد لیبرال دموکرات‌ها با ۲۴ هزار رای در دوون اکثریت محافظه‌کار را سرنگون کنند و حزب کارگر با حدود پنج هزار رای مجددا کرسی یورکشایر غربی را به‌دست‌ آورد، قول داد به حرف‌های رای‌دهندگان «گوش دهد».  

جانسون گفت: «من باید به حرف‌های مردم گوش بدهم؛ به‌ویژه به مشکلاتی که بر سر [تامین] هزینه‌های زندگی با آن مواجه‌اند.»

نخست‌وزیر با بیان اینکه این «موضوع اولویت دارد» افزود: «باید بپذیریم که کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد و مطمئنا این کار را خواهیم کرد و به نگرانی‌های مردم رسیدگی می‌کنیم، تا زمانی که از این دوران سخت عبور کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جانسون گفت از اینکه می‌بیند اولیور داودن، رئیس حزب محافظه‌کار، پس از استعفای ناگهانی‌اش در صبح جمعه، کنار می‌رود «غمگین» است. داودن نیز در اشاره‌ای آشکار به «پارتی گیت» گفت که در احساسات حامیان محافظه‌کار که در اثر رویدادهای اخیر «مضطرب» شدند، شریک است.

یک منبع نزدیک به نخست‌وزیر که در روزهای آتی سفرهایی به جی۷ و همایش سران ناتو در پیش دارد، گفت که برای جانشینی داودن در مقام ریاست حزب محافظه‌کار عجله‌ای نیست؛ «او کار مهمی دارد و در حال انجام دادن آن است.»

به‌گفته یک منبع حزب محافظه‌کار، گفته می‌شود که جانسون از استعفای داودن متعجب شده و بلافاصله پس از آن، با ریشی سوناک، وزیر دارایی، و کریس هیتون هریس، مسئول امور انضباطی حزب محافظه‌کار، تلفنی صحبت کرده است.

این منبع در پاسخ به این سوال که آیا بیم آن را دارد که داودن در چالش احتمالی رهبری حزب از کسی مثل وزیر دارایی پیشی بگیرد، گفت: «چه می‌دانم؛ اما اگر این فرد وزیر دارایی باشد، تعجب می‌کنم.»

ریشی سوناک، وزیر دارایی، بعدا گفت که از استعفای الیور داودن «ناراحت» است اما افزود که «مصمم است برای مقابله با هزینه‌های زندگی به کار خود ادامه دهد.»

لرد بارول، همتای محافظه‌کار که در ساختمان شماره ۱۰، رئیس دفتر ترزا می بود، گفت: «اگر حزب محافظه‌کار با ریاست جانسون به کار ادامه دهد، همین‌طور چشم بسته پیش می‌رود تا در انتخابات بعدی شکست بخورد.»

بارول گفت که نمایندگان حزب محافظه‌کار هنوز وقت دارند که رهبر خود را عوض کنند و خروج داودن را به‌عنوان ضربه‌ای مخرب به قدرت نخست‌وزیر تفسیر کرد. این همتا گفت خوشحال است که یکی از اعضای کابینه «بالاخره حرفی زد... و درباره‌ آن کاری انجام داد.»

سر راجر گیل، نماینده کهنه‌کار حزب محافظه‌کار که بارها خواستار کناره‌گیری جانسون شده است، گفت که امکان استعفاهای بیشتر وجود دارد و مدعی شد وقت جایگزین‌های بالقوه که برسد، «حزب انتخاب‌های زیادی خواهد داشت.»  

پریتی پتل، وزیر کشور، گفت که نخست‌وزیر پس از شکست‌ مضاعف در انتخابات میان‌دوره‌ای، به او گفته است که «به کارش ادامه می‌دهد» و پیش‌بینی کرد که داودن تنها وزیری باشد که امروز استعفا می‌دهد.  

او به این سوال ال‌بی‌سی که جانسون پس از نتایج به او چه گفت، پاسخ داد: «ما ادامه می‌دهیم، برای رشد اقتصادی‌مان و رسیدگی به هزینه‌های زندگی به تلاش ادامه می‌دهیم.»

دومینیک راب، معاون نخست‌وزیر، به برنامه بی‌بی‌سی تودی گفت که از دست دادن دو کرسی مجلس نتیجه پارتی‌گیت و سایر «آشفتگی‌ها» در وست‌مینستر بود که حزب با آن مواجه بود.

پل اسکالی، وزیر بازرگانی، گفت که «بخشی از رسانه‌ها» در تلاش‌اند تا از دست جانسون خلاص شوند و به همکارانش درباره تکرار امر زائد به چالشِ کشیدن رهبری هشدار داد.

رابرت باکلند، وزیر سابق حزب محافظه‌کار، نیز شب گذشته موضوع «پارتی‌گیت» و هزینه‌های زندگی را مقصر «نتایج بسیار بد» دانست و خواستار بازگشت حزب به «عقاید اصلی و میانه» شد.

این نماینده ارشد مجلس گفت که او می‌خواست نخست‌وزیر «بهتر عمل کند»، اما از ادامه دادن به فراخوان برای استعفای جانسون دست برداشت و گفت: «فکر نمی‌کنم که در حال حاضر رها کردن کاپیتان پاسخ مناسبی [به مسئله] باشد.»

لیبرال دموکرات‌ها در دوون به پیروزی رسیدند. در آنجا، ریچارد فورد با ۲۴ هزار و ۲۳۹ رای بر اکثریت محافظه‌کار غلبه کرد و با شش هزار رای بیشتر به پیروزی رسید - بزرگ‌ترین اکثریتی که در یک انتخابات میان‌دوره‌ای مغلوب شد.   

فورد از نطق پیروزی خود استفاده کرد و خطاب به جانسون گفت: «برو و همین الان برو»، او می‌گوید نتایج [رای‌گیری] نشان داد که رای‌دهندگان فکر می‌کنند «دیگر کافی است».

سرد اد دیوی رهبر [لیبرال دموکرات] به ال‌بی‌سی گفت: «پیام تیورتون و هونیتون، مردم اینجا در دوون، این است که بوریس جانسون باید برود. فکر می‌کنم آن‌ها به نمایندگی از کل بریتانیا حرف زدند و واقعا وقت آن رسیده است که او برود.»  

سیمون لایتوود، از حزب کارگر، پس از کسب کرسی یورکشایر غربی با حدود پنج هزار رای، در ویکفیلد پیروز شد و پیشتازی اندک محافظه کاران با سه هزار و  ۳۵۸ رای را از بین برد.

سر کی‌یر استارمر گفت که این نتیجه نشان داد کشور «اعتماد خود به محافظه‌کاران» را از دست داده و حزب او برای «اداره دولت آماده است.»

رهبر حزب کارگر صبح جمعه در ویکفیلد، گفت: «ما قاطعانه پیروز شدیم. این نتیجه بزرگی است. وقتی حزب کارگر بعدی را تشکیل دهیم - و قرار است این کار را بکنیم- ویکفیلد به زادگاه این حزب تبدیل خواهد شد.»

لایت‌وود در نطق پیروزی‌اش در ویکفیلد گفت که این نتیجه نشان داد حزب کارگر در حال «بازسازی دیوار سرخ» است و افزود: «دولت کارگر بعدی امشب در این اتاق متولد شد.»

جیمز جانسون، نظرسنج سابق دفتر نخست‌وزیری، گفت که نتیجه ویکفیلد «فقط یک مقصر دارد»- اشاره به [ماجرای] جانسون و پارتی گیت که دلیل اصلی رای‌دهندگان سرگردان برای انتخاب حزب کارگر ذکر شده است.

تیم مونتگومری، مشاور سابق دفتر نخست‌وزیری، گفت که نتیجه «عظیم» تیورتون نشان داد که جانسون باید برود. او به اسکای‌نیوز گفت: «این بحرانی برای حزب محافظه‌کار به شمار می‌رود.»

او به اسکای‌نیوز گفت که رای‌دهندگان «شخصیت نخست‌وزیر را قبول ندارند و اگر محافظه‌کاران به‌زودی اقدامی نکنند... کل حزب محافظه‌کار زیر سوال خواهد رفت. ما اجازه نمی‌دهیم این وضع ادامه یابد.»

در عین‌حال، جانسون در جواب نامه داودن گفت از اینکه رفتنش را می‌بیند «غمگین» است؛ «درحالی که ناامیدی شما را از نتایج میان‌دوره‌ای کاملا درک می‌کنم، اما درست بیش از دو سال پیش، این دولت با دستوری تاریخی برای اتحاد و پیشرفت انتخاب شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان