نمایندگان حزب محافظه‌کار بریتانیا در مورد ماندن و یا برکناری جانسون رای‌گیری می‌کنند

درپی رسوایی معروف به «پارتی‌گیت»، بسیاری از هم‌حزبی‌های جانسون خواستار کناره‌گیری‌ او شدند

رای اعتماد به جانسون با رای‌گیری مخفی از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان بریتانیا انجام می‌شود- JESSICA TAYLOR/ AFP/ UK PARLIAMENT

درپی افزایش تعداد نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار که بوریس جانسون، رهبر حزب و نخست‌وزیر بریتانیا، را در رابطه با رسوایی معروف به «پارتی‌گیت» به‌شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند، میزان اعتماد به او روز دوشنبه، ۱۶ خرداد (ششم ژوئن)، در پارلمان به رای گذاشته می‌شود.

جانسون که در سال ۲۰۱۹ میلادی به رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری بریتانیا رسید، در ماه‌های گذشته به‌دلیل افشاشدن مهمانی‌های غیرقانونی در محل اقامت و دفتر کارش در ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ لندن که در اوج محدودیت‌ها و قرنطینه‌ سراسری به‌دلیل کووید-۱۹ برگزار کرده بود، تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفت. این ماجرا که در رسانه‌ها به «پارتی‌گیت» معروف شده است، پس از انتشار گزارش کامل سو گری، از کارمندان ارشد دولت بریتانیا، در این زمینه، حانسون را با درخواست‌های مکرر برای کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیری روبه‌رو کرد.  

جسی نورمن، از نمایندگان حزب محافظه‌کار در پارلمان و دبیر مالی پیشین وزارت خزانه‌داری بریتانیا (از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱) در حمله‌ای شدید به جانسون گفت که نخست‌وزیر با ماندن در قدرت هم به رای‌دهندگان و هم به حزب متبوعش توهین می‌کند. اما نورمن تنها نماینده محافظه‌کار نیست که درخواست کنار رفتن بوریس جانسون را دارد و تعداد آن‌ها روزبه‌روز بیشتر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعداد نمایندگان هم‌حزبی جانسون که مخالفت خود با ادامه نخست‌وزیری او را به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند، حالا دست‌کم به ۵۴ نفر، یعنی بیش‌از ۱۵درصد کل نمایندگان حزب محافظه‌کار در پارلمان رسیده است، و این یعنی رهبر حزب محافظه‌کار باید در معرض رای اعتماد هم‌حزبی‌های خود قرار گیرد. 

این رای‌گیری مخفی از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان بریتانیا در فاصله ساعت ۶ تا ۸ شب دوشنبه به‌وقت لندن برگزار می‌شود تا پس‌از ماه‌ها بحث و جدل و حتی انتقادی‌های گسترده و خشم عمومی‌ شهروندان از ماجرای «پارتی‌گیت»، بالاخره سرنوشت جانسون مشخص شود. آرای نمایندگان بلافاصله پس‌از رای‌گیری شمارش و نتیجه آن نیز اعلام خواهد شد. 

برای برکناری بوریس جانسون از رهبری حزب حاکم باید اکثریت قانونگذاران محافظه‌کار، یعنی  دست‌کم ۱۸۰ نماینده این حزب در پارلمان، علیه او رای بدهند که برخی رسیدن به این رقم را دشوار دانسته‌اند.  

اگر جانسون نتواند از نمایندگان محافظه‌کار رای اعتماد بگیرد، از رهبری این حزب برکنار می‌شود و به‌دنبال آن، باید از جایگاه نخست‌وزیری نیز کناره‌گیری کند.

در آن صورت، برای جایگزینی او، باید یک انتخابات درون‌حزبی برای گزینش رهبر حزب برگزار شود. 

بیشتر از جهان