بوریس جانسون از هم‌حزبی‌های خود رای اعتماد گرفت

نخست‌وزیر محافظه‌کار با ۲۱۱ رای موافق بر ۱۴۸ رای مخالف در فراکسیون محافظه‌کاران مجلس پیروز شد اما موقعیتش هنوز متزلزل است

واقعیت این است که رای اعتماد بوریس جانسون بسیار شکننده است -- AFP

بوریس جانسون، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا، موفق شد بر چالشی که فراکسیون حزب حاکمِ‌ محافظه‌کار در مقابلش قرار داده بود فائق آید و از اکثریت نمایندگان این حزب در مجلس عوام رای اعتماد گرفت.

مجموعا ۲۱۱ نماینده محافظه‌کار موافق جانسون رای دادند و ۱۴۸ نماینده این حزب علیه او. به این ترتیب، تمامی ۳۵۹ نماینده محافظه‌کار مجلس عوام در این رای‌گیری شرکت کردند.

این واقعیت که آقای جانسون با اختلاف بسیار کمی رای اعتماد گرفته است و بخش گسترده‌ای از حزبش علیه او هستند باعث شده موقعیت سیاسی‌اش همچنان متزلزل باشد.

بعدازظهر یکشنبه بود که گراهام بریدی، رئیس فراکسیون محافظه‌کاران در مجلس، به جانسون اطلاع داد که ۵۴ نامه عدم اعتماد راجع به او تسلیم این فراکسیون شده است و در نتیجه باید در مورد سرنوشتش رای‌گیری شود؛ بنابراین رای‌گیری دوشنبه شب انجام شد.

اگر جانسون تحت فشار سیاسی استعفا دهد، اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا، رهبر جدیدی انتخاب می‌کنند که نخست‌وزیری به او خواهد رسید. نامزدهای رهبری باید از حمایت حداقل هشت نماینده مجلس برخوردار باشند. اگر تنها دو نامزد به میان بیایند رای پستی بین اعضای حزب برگزار خواهد شد. اگر بیش از دو نامزد در میان باشند، رای‌گیری دو مرحله‌ای می‌شود: اول نمایندگان محافظه‌کار مجلس رای می‌دهند و سپس رای‌گیری در سطح اعضا برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جانسون چند روز بسیار سخت را پشت سر گذاشته است. او در جشن سالگرد هفتادمین سالگرد سلطنت ملکه الیزابت توسط مردم هو شد و در پی افتضاح موسوم به «پارتی‌گیت» میزان محبوبیت شخصی‌اش به شدت پایین آمده است.

ماجرای «پارتی‌گیت» این است که معلوم شده اعضای دولت و کارمندان حزب محافظه‌‌کار در دوران دنیاگیری ویروس کرونا طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با نقض قوانین موجود دست به برگزاری پارتی‌ها و مهمانی‌های دستجمعی در محل سکونت و دفتر نخست‌وزیر در خیابان داونینگِ لندن و سایر ساختمان‌های دولتی زدند. جانسون بدین‌سان اولین نخست‌وزیر تاریخ طولانی بریتانیا دانسته می‌شود که هنگام حضور در این سمت قانون‌شکنی کرده است.

با این همه از ابتدا می‌شد مطمئن بود که مخالفین جانسون در حزب به ۱۸۰ نماینده لازم برای کنار زدنش نمی‌رسند؛ بخصوص به این علت که هنوز معلوم نیست چه کسی نامزد اصلی جانشینی او باشد.

با این همه آینده سیاسی او هنوز مطمئن نیست. میزان محبوبیت او و حزبش در نظرسنجی‌ها همچنان رو به پایین دارند. رسوایی‌های دیگری نیز دست و پای نمایندگانی از این حزب را گرفته‌اند: از جمله نماینده‌ای که متهم به زیر پا گذاشتن قوانین مربوط به لابی است و دیگری که در موضوع آزار جنسی یک پسربچه ۱۵ ساله توسط دادگاه مقصر شناخته شده است.

بیشتر از جهان