خبرگزاری فارس: کانال‌های تلگرامی به رهبر انقلاب هجمه می‌کردند

خبرگزاری فارس طی گزارشی مدعی شد ادمین‌های بازداشت‌شده کانال‌های تلگرامی قصد داشتند مدیران را کنترل کنند

خبرگزاری فارس در گزارشی علیه این کانال‌های تلگرامی، سعی کرد آن‌ها را گروهی معرفی کند که ضد جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردند- KHAMENEI.IR

در هفته گذشته، گزارش‌هایی از اقدام ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران برای بازداشت گردانندگان چند کانال تلگرامی ارزشی [حامی جمهوری اسلامی ایران] منتشر شد. بررسی‌ها نشان می‌داد که این بازداشت‌ها به یک اختلاف درونی میان جریان‌های داخل حکومت علی‌الخصوص سپاه پاسداران مربوط می‌شود؛ اختلاف‌هایی که به دستگیری گردانندگان کانال‌های تلگرامی «اخبار نیمه محرمانه»، «سرائر ۱۲» و «سایه‌نویس» منجر شد.

علی قلهکی، روزنامه‌نگار اصول‌گرا، از جمله گردانندگان بازداشت‌شده این کانال‌های تلگرامی است. گروهی به نام گرداب که زیر نظر نهادهای امنیتی است و معمولا به جرائم اینترنتی رسیدگی می‌کند، در مورد این دستگیری‌ها اعلام کرد: «افراد بازداشت‌شده درصدد بودند از طریق انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده، اعتماد بخشی از مخاطبان را کسب کنند و سپس با انتشار اخبار گزینشی و کذب، در میان مسئولان کشور اختلاف ایجاد کنند.»

اکنون خبرگزاری فارس در گزارشی که علیه این کانال‌های تلگرامی تهیه کرده، کوشیده است آن‌ها را گروهی معرفی کند که ضد جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردند. خبرگزاری فارس در این گزارش، نهادهایی را که به عقیده او این کانال‌ها آن‌ها را هدف هجمه قرار می‌دادند، معرفی کرده است.

فارس معتقد است یکی از این نهادها دفتر رهبر جمهوری اسلامی است: «یکی از راهبردهای اصلی این کانال‌ها القا تقابل و اختلاف میان رویکردهای دفتر رهبر انقلاب با خود رهبری بود. این رویکرد با انتشار اخبار کذبی اتفاق می‌افتاد که می‌توانست به القای تشکیک و شبهه در مخاطب منجر شود. این کانال‌ها در تخریب رهبر انقلاب و دفتر رهبری سه محور اصلی را در پیش گرفته بودند: ۱- القای سانسور رهبر انقلاب توسط دفتر رهبری ۲- انتشار اخبار دروغ از رهبر انقلاب و دفتر رهبری ۳- القای دخالت‌های نابجای اعضای دفتر رهبر انقلاب در مدیریت کشور»

نهاد دیگری که معرفی می‌شود، دولت است. به این نوشته فارس، این کانال‌ها باعث می‌شوند مدیران در ثبات مدیریتی‌ خود تردید کنند.

انتقاد از دولت ابراهیم رئیسی که با حمایت حداکثری جریان‌های حامی جمهوری اسلامی به پاستور رسید، اکنون خط قرمز نظام شده است. فارس در این مورد نوشت: «رویکرد مقابله با سیاست‌های دولت و القای اختلاف میان مسئولان دولتی و مردم از خطوط رسانه‌ای این کانال‌های تلگرامی بود. این کانال‌ها از سوی دیگر تلاش داشتند با انتشار اخبار کذب، مسئولان دولتی را بی‌کفایت یا در تقابل یکدیگر و اختلاف‌هایشان را بزرگ جلوه دهند. در تعداد زیادی از پست‌های این رسانه‌ها، به‌صورت مداوم از تغییرات احتمالی دولت یا اختلاف‌های درونی دولت سخن گفته می‌شد که می‌توانست یک مدیر را درباره ثبات مدیریتی خود دچار تردید کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهاد سومی که این خبرگزاری معرفی می‌کند، مجلس شورای اسلامی است. پیش از این شنیده می‌شد که علت بازداشت این افراد درگیری با قالیباف و اطرافیانش است.

طی ماه‌های اخیر، این کانال‌ها که حالا هدف حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران قرار گرفته‌اند، روی پرونده «سیسمونی‌ گیت» بسیار مانور داده بودند و فسادهای قالیباف و همچنین جزئیات سفر خانواده‌اش به ترکیه را پیگیری می‌کردند.

محسن پیرهادی، نماینده مجلس، در مورد این بازداشت‌ها گفته بود: «پشت صحنه این کانال‌ها بسیار خطرناک‌تر و پیچیده‌تر از چیزی است که تاکنون اعلام شده است. تقلیل این موضوع به دستگیری چند فعال توییتری و ادمین تلگرامی ظلم به همه مظلومان و آسیب‌دیدگان این پرونده است.»

خبرگزاری فارس نیز در مورد مطالب این کانال‌ها علیه مجلس نوشت: «رئیس مجلس و نمایندگان مردم در خانه ملت نیز از تهمت‌ها و دروغ‌های این کانال‌ها در امان نبودند. شخص قالیباف یا سایر نمایندگان مجلس هم با اسم مشخص تحت ضربه این کانال‌ها بودند. یکی از راهبردهای اصلی این رسانه‌ها برای ضربه زدن به نمایندگان مجلس انتشار اخبار دروغ مبنی بر مواضع خاص در جلسات غیرعلنی بود. این کانال‌ها با انتشار مطالبی ادعا می‌کردند از جلسات غیرعلنی مجلس مطلع‌اند و گاهی با انتشار گزینشی محتوای این جلسات، افکارعمومی را تحت تاثیر قرار می‌دادند.»

شهرداری زاکانی هم نهاد دیگری بود که فارس معتقد است این کانال‌ها با انتقاد از آن، قصد داشتند به جمهوری اسلامی ضربه بزنند. فارس در این مورد نوشت: «شایعه‌سازی و بی‌ثبات نشان دادن وضعیت شهرداری تهران هم یکی دیگر از اهداف جدی این کانال‌ها بود. یکی از پر ضرب‌ترین تولیدهای این کانال‌ها حمله به شخص علیرضا زاکانی بود. محور عملیاتی حمله این رسانه‌ها به شهرداری تهران حاشیه‌سازی‌های غیرواقعی و القای جابه‌جایی‌های مکرر بود.»

فارس معتقد است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، این کانال‌ها قصد داشتند مدیران کشور را کنترل کنند و اگر یک رسانه اخبار جهت‌داری را از سازمان و وزارتخانه خاصی منتشر کند، می‌تواند جلو برخی تصمیم‌ها را بگیرد و مدیران آن نهاد را به اتخاذ تصمیمی دیگر ترغیب کند.

این اولین بار نیست که درگیری‌های درونی سپاه به بازداشت مخالفان گروه پرقدرت‌تر ختم می‌شود. پیش از این هم محمدحسین رستمی پس از افشاگری در مورد مهدی طائب با مشکلات مشابه و پرونده‌سازی سپاه علیه‌ خود مواجه شد.