گزارش‌ها از بازداشت محمد قائمی، «نماینده سابق هولدینگ یاس»

اگرچه جزئیات زیادی در مورد بازداشت قائمی وجود ندارد، برخی گمانه‌زنی‌ها بازداشت او را شکایت محمد باقر قالیباف ارتباط می‌دهند

محمد قائمی در کنار سعید محمد-- منبع: توییتر مهدی اندرزیان

برخی گزارش‌ها از بازداشت یک سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر می‌دهد که «محمد قائمی»، «نماینده حقوقی هولدینگ یاس در زمان مدیریت سعید محمد» معرفی شده است. 

بر اساس گزارش دیده‌بان ایران، جزئیات بازداشت «این سردار سپاه»، از جمله نهادی که او را بازداشت کرده، همچنان نامشخص است، ولی بر اساس شنیده‌های این وبسایت،  قائمی را دو ماه قبل و با شکایت محمدباقر قالیباف، رئیس یازدهمین مجلس شورای اسلامی، بازداشت کرده‌اند. منابع رسمی جمهوری اسلامی ایران هنوز این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرونده رسیدگی به فسادهای اقتصادی صورت گرفته در هلدینگ یاس، یکی از پرونده‌های مشهور این حوزه است که بررسی قضایی آن در سال ۱۳۹۶ و در یک دادگاه نظامی آغاز شد و حکم نهایی آن را در روزهای پایانی اسفند ۱۳۹۹ صادر کردند. بر اساس حکم صادر شده، چهار نفر از هفت متهم این پرونده محکوم شدند. عیسی شریفی، قائم مقام شهرداری تهران در دوران قالیباف، متهم ردیف اول این پرونده بود که به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

برخی ناظران در همان زمان بر این باور بودند که فساد هولدینگ یاس ناشی از عملکرد شبکه‌ای از مردان قدرتمند و بانفوذ جمهوری اسلامی ایران است. این گروه تاکید داشتند که گستره روابط این شبکه قدرتمند از بنیاد تعاون سپاه تا بیت رهبری و از شهرداری تهران تا صدا و سیما را در برمی‌گیرد. با این همه پس از صدور حکم نهایی برای متهم‌های پرونده، کسانی تاکید کردند که افرادی که حکم گرفته‌اند در لایه‌های دوم این شبکه قدرتمند در نهادهای جمهوری اسلامی قرار داشته‌اند و همچنان ابعاد کامل سواستفاده‌های اقتصادی هولدینگ یاس مشخص نیست.   

محمد قائمی نیز در اوایل تیر ماه سال ۱۴۰۰، گفت پرونده هولدینگ یاس ۱۸۵ جلد دارد که کیفرخواستی که بر اساس آن به اتهام‌ها رسیدگی کرده‌اند تنها بر مبنای ۵ جلد از پرونده‌های موجود بوده است. پس از او نیز عبدالرضا یعقوبی، از افراد نزدیک به سعید محمد، در توییتر مدعی شد که پرونده فساد هولدینگ یاس «بزرگ‌ترین فساد مالی در تاریخ ایران» به حساب می‌آید و به وسیله «باندهای صاحب لابی و نفوذ در بالاترین سطح سیاسی و نظارتی» پشتیبانی شده است.

باز شدن ابعاد بیشتر پرونده هولدینگ یاس، می‌تواند نام افراد دیگری از جمله محمد باقر قالیباف را نیز به میان بکشد. در فایل صوتی منتشر شده از گفتگوی محمد علی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با صادق ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه، که نخستین بار در بهمن‌ماه سال گذشته و به وسیله رادیو فردا منتشر شد، به نام قالیباف اشاره می‌شود و ذوالقدرنیا می‌گوید وی از رسیدگی به پرونده‌های فساد شهرداری ناراحت است. به گزارش رادیو فردا، ذوالقدرنیا همچنین قالیباف را به «جعل سند به‌منظور لاپوشانی هشت هزار میلیارد تومان پول حیف و میل شده در بنیاد تعاون سپاه» متهم می‌کند.

از این منظر پس از انتشار خبر بازداشت محمدقائمی، این گمانه‌زنی که او را به واسطه شکایت محمدباقر قالیباف دستگیر کرده‌اند می‌تواند جزو سناریوهایی باشد که به واقعیت نزدیک است.