نزدیک شدن نیروهای طالبان به بلخاب به درگیری نظامی منجر شد

درگیری در ورودی بلخاب بدون تلفات پایان یافت؛ اما دو طرف همچنان در حالت آماده‌باش‌اند

نیروهای طالبان در سه مسیر منتهی به بلخاب مستقر شده‌اند- عکس:ستار رستم بیگ/فیس‌بوک

نزدیک شدن خودروهای نظامی طالبان به مرزهای اطراف شهرستان بلخاب در سرپل در عصر یکشنبه، ۲۹ خرداد، به بروز درگیری میان نیروهای این گروه و نیروهای تحت فرمان مولوی مهدی مجاهد منجر شد. مولوی مجاهد تنها فرمانده هزاره‌تبار در صفوف طالبان بود که به دلیل نارضایتی از رهبران طالبان، چند ماه پیش به زادگاهش در بلخاب بازگشت و از آن زمان تاکنون آنجا به‌سر می‌برد.

 بلخاب از یک هفته پیش در محاصره نیروهای طالبان است؛ محاصره‌ای که هدف آن دستگیری مولوی مهدی مجاهد، به دلیل تمرد از دستورهای رهبر این گروه است.

یکی از دستیاران مولوی مهدی به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که حدود ساعت ۴ عصر یکشنبه، شماری از نیروهای طالبان سوار بر هاموی‌‌های زرهی، به جاده ورودی گذر آبکلان، مسیر ورودی به بلخاب، نزدیک شدند که نیروهای تحت امر مولوی مهدی در واکنش، با آنان درگیر شدند.

این منبع افزود که درگیری کوتاه بود و تلفاتی نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال یکی از ساکنان بلخاب به ایندیپندنت فارسی گفت که مولوی مهدی در تجمع‌ مردم این شهرستان، به آن‌ها اطمینان داد که آغازگر درگیری نخواهد بود؛ اما اگر به بلخاب حمله شود، با تمام توان خواهد جنگید.

مهدی اکنون حدود ۵۰۰ نیروی مسلح در بلخاب دارد که بیشتر آنان ساکنان بومی بلخاب‌اند. به گفته این منبع، از یک هفته پیش که مذاکرات میان مولوی مهدی و طالبان برای کشاندن مهدی به کابل ناکام ماند، اداره شهرستان بلخاب عملا از کنترل دولت مرکزی طالبان خارج شد و تمام امور را مولوی مهدی اداره می‌کند.

آخرین هیئت طالبان پنجشنبه، ۱۹ خرداد، به بلخاب رفت و از مولوی مهدی خواست به کابل برود و خواسته‌هایش را نزد رهبران طالبان مطرح کند، اما او از رفتن به کابل خودداری کرد و گفت که گروهی از مردم را به نمایندگی از خود می‌فرستد. مهدی به هیئت طالبان اعلام کرد که هزاره‌ها به عنوان یکی از اقوام بزرگ ساکن افغانستان، خود را در دولت طالبان سهیم نمی‌بینند و او خواستار تامین حقوق اساسی آنان است.

درگیری عصر یکشنبه نخستین درگیری نظامی میان نیروهای مستقرشده طالبان در اطراف بلخاب و نیروهای مولوی مهدی است که در روستا و مرزهای ورودی بلخاب موضع گرفته‌اند.

بلخاب شهرستانی کوهستانی در سرپل است که بیشتر ساکنان آن را هزاره‌ها تشکیل می‌دهد. این شهرستان سه مسیر ورودی و قابل‌نفوذ دارد؛ از طریق شهرستان‌ دره‌صوف استان سمنگان، از شهرستان یکاولنگ استان بامیان و از شهرستان سانچارک استان سرپل.

یک منبع در بلخاب گفت نیروهای طالبان فعلا در هر سه مسیر منتهی به بلخاب مستقرند و هرگونه تردد و تحریک در مناطق مذکور را زیر نظر دارند. طالبان با این اقدام از یک‌سو تلاش می‌کنند از ورود افرادی که می‌خواهند به نیروهای تحت امر مولوی مهدی ملحق شوند، جلوگیری کنند و از سوی دیگر مولوی مهدی را به تسلیم وادارند.

طالبان برای سرکوب این فرمانده ناراضی خود، از برخی استان‌های شمالی نیروی کمکی خواسته‌اند، اما اعضای ازبک‌تبار این گروه در فاریاب از رفتن به بلخاب برای جنگیدن با فرمانده هزاره خودداری کرده‌اند. بر اساس اطلاعات منابع آگاه در جوزجان، عصر یکشنبه، هم‌زمان با درگیری در ناحیه آبکلان در ورودی بلخاب، حدود ۲۰ دستگاه خودرو نظامی با ده‌ها جنگجو از شهر شبرغان، مرکز جوزجان، به استان سرپل اعزام شده‌اند.

تنش‌های داخلی طالبان که بیشتر میان فرماندهان پشتون‌تبار با فرماندهان ازبک‌، هزاره‌ یا تاجیک‌ در صفوف این گروه رخ می‌دهد، به افزایش نارضایتی از رهبری این گروه منجر شده است. در روزهای اخیر، هم‌زمان با تشدید تنش‌ها میان رهبران طالبان و فرمانده هزاره‌تبار این گروه، چند فرمانده سرشناس ازبک‌تبار طالبان در فاریاب نیز با فرماندهان پشتون‌تبار این گروه درگیر شده‌اند.