بریتانیا در بیانیه‌ای به تعامل با «حکومت کنونی» افغانستان اشاره کرد

بریتانیا تاکنون رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته اما در اطلاعیه خود، رژیم طالبان را «دولت فعلی افغانستان» توصیف کرده است

نظامیان بریتانیایی در جنگ ۲۰ ساله با طالبان بیش از ۴۵۰ کشته دادند- AFP/Alain Jocard

دولت بریتانیا در اطلاعیه‌ای که روز یکشنبه، ۲۹ خرداد، صادر شد، اعلام کرد که این کشور از خشونت‌ها برای تغییر سیاسی در افغانستان پشتیبانی نخواهد کرد.

در این اطلاعیه که دفتر سیاسی بریتانیا در دوحه منتشر کرد، آمده است: «دولت بریتانیا از هیچ شخصی از جمله اتباع افغانستان که بخواهند از راه خشونت به تغییرات سیاسی برسند یا از فعالیت‌هایی که برای دستیابی به اهداف سیاسی در افغانستان، به خشونت متوسل می‌شوند، پشتیبانی نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد برای چنین برنامه‌هایی از خاک بریتانیا استفاده شود.»

دولت بریتانیا در این اطلاعیه افزود که خشونت به نفع افغانستان و جامعه جهانی نیست و این کشور از برنامه‌ریزی‌ها برای اعمال خشونت در افغانستان از مبدا بریتانیا ممانعت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اطلاعیه آمده است که برای ایجاد صلح و ثبات و ارائه کمک‌های بشردوستانه، «جز تعامل با حکومت کنونی افغانستان (طالبان) هیچ راه دیگری وجود ندارد و این کاری است که این کشور انجام می‌دهد».

بریتانیا تاکنون رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته اما در اطلاعیه خود، رژیم طالبان را «دولت فعلی افغانستان» توصیف کرده است.

آگاهان و فعالان سیاسی در واکنش به این اطلاعیه دیدگاه‌های متفاوتی داشته‌اند؛ برخی آن را اعلام حمایت مستقیم از طالبان می‌دانند و برخی معتقدند که بریتانیا از هیچ گروهی در افغانستان حمایت نکرده، بلکه نخواسته است از خشونت در این کشور پشتیبانی کند. این در حالی‌ است که طالبان در ۱۰ ماه گذشته با نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر، بغلان، تخار، بدخشان، پروان، کاپیسا و برخی استان‌های دیگر در حال جنگ بوده‌اند. جبهه آزادی و تحریک آزادی افغانستان نیز در برخی استان‌های دیگر شمال، شرق و مرکز ضد طالبان فعالیت‌هایی داشته‌اند.

رسانه‌ها به‌تازگی از آغاز درگیری‌ها میان طالبان با مولوی مهدی بلخابی، یکی از فرماندهان ناراضی طالبان در استان سرپل، خبر داده‌اند. مولوی مهدی بلخابی تنها فرمانده هزاره‌تبار طالبان بود که چند روز پیش از این گروه جدا شد و علیه طالبان اعلام جنگ کرد.

در سه روز گذشته خبر رسید که هزاران جنگجوی طالبان به شهرستان بلخاب اعزام شده‌اند.

بیشتر از جهان