تقدیر اسرائیل از آرژانتین برای توقیف هواپیمای مرتبط با ایران

اسرائیل می‌گوید یک مقام نیروی قدس سپاه در این هواپیما بوده است

سفارت اسرائیل: نیروی قدس سپاه قصد نفوذ در آمریکای جنوبی را دارد‌ـTwitter/ @Brucisi

اسرائیل روز پنجشنبه ۲۶ خرداد از آرژانتین به‌دلیل توقیف یک هواپیمای ونزوئلایی که خدمه ایرانی داشت، تمجید کرد و گفت این پرواز نشان می‌دهد تهران در تلاش است تا نفوذش در آمریکای جنوبی را گسترش دهد.

سفارت اسرائیل در بیانیه‌ای از «اقدام سریع» مقام‌های آرژانتینی که «تهدید بالقوه» هواپیما را «در زمان واقعی شناسایی کردند» قدردانی کرد. این هواپیما ۸ ژوئن در فرودگاه اصلی آرژانتین در خارج از بوئنوس‌آیرس توقیف شد.

سفارت اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل به‌ویژه نگران شرکت‌های هواپیمایی ایرانی است که به «قاچاق اسلحه، انتقال افراد و تجهیزات برای نیروی قدس سپاه» مشغول‌اند که به‌دلیل دست داشتن در فعالیت‌های تروریستی تحت تحریم آمریکا قرار دارد.

سفارت اسرائیل در ادامه افزود: «وقایع اخیر گواه تلاش‌های مکرر جمهوری اسلامی ایران از طریق سپاه پاسداران و نیروی قدس برای تداوم تحکیم نفوذ خود در سراسر جهان از جمله آمریکای جنوبی به‌عنوان پایگاهی برای اقدام‌های تروریستی در این قاره است.»

سفارت اسرائیل همچنین افشا کرد که یکی از خدمه ایرانی این هواپیما از مقام‌های ایرانی عضو نیروی قدس سپاه است. وب‌سایت اینفوبی (Infobae) فردی که اسرائیل به آن اشاره دارد را غلام‌رضا قاسمی معرفی کرده است. قاسمی خلبان هواپیما است که سهامدار و عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم فارس ایران است که پیش از این برای انتقال سلاح و تجهیزات نظامی به سوریه به کار گرفته شده است.

به گزارش واشنگتن پست، مارک استنلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در آرژانتین، در بیانیه‌ای گفت: «ما تحقیقات قضایی و اجرای قانون در مورد خدمه و هواپیما را دنبال می‌کنیم و از تلاش‌های تحقیقاتی مقام‌های آرژانتینی برای روشن کردن وضعیت تشکر می‌کنیم.»

مقام‌های آرژانتینی گذرنامه پنج ایرانی و ۱۴ خدمه ونزوئلایی این هواپیما را، که خط دولتی امتراسور ونزوئلا اداره می‌‌کند، و یکی از شرکت‌های تابعه کونویاسا را که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد ضبط کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی گسترش بازتاب بین‌المللی این پرونده، ونزوئلا عصر پنجشنبه از اروگوئه به‌شدت انتقاد کرد که به هواپیما اجازه فرود در مونته‌ویدئو برای سوخت‌گیری نداده بود.

بر اساس گزارش وزارت ترابری آرژانتین، خدمه هواپیما در ۸ ژوئن قصد پرواز به مونته ویدئو را داشتند، اما پس از اینکه مقام‌های اروگوئه اجازه ورود هواپیما به حریم هوایی این کشور را ندادند، مجبور شدند به بوئنوس آیرس بازگردند. پس از آن بود که هواپیما در آرژانتین توقیف و زمین‌گیر شد.

ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این «اقدام تاسف‌آور» اروگوئه می‌تواند به یک تراژدی انسانی و خسارت به هر دو کشور منجر شود و افزود که «خواستار توضیح دولت اروگوئه درباره این رویداد وحشتناک است».

این هواپیما قبل از اینکه یک سال پیش به امتراسور فروخته شود، متعلق به ماهان ایر ایران بود، که به اتهام کمک به نیروی قدس سپاه و فعالیت‌های تروریستی، تحت تحریم آمریکا است.

طبق گزارش‌ها، هواپیما محموله‌ای از قطعات خودرو را در مکزیک بارگیری کرده و قبل از رسیدن به آرژانتین در ونزوئلا توقف کرده بود. فدریکو گونزالس، وزیر کشور پاراگوئه، روز سه‌شنبه به یک رادیوی محلی گفت پیش‌تر به خدمه این هواپیما در پاراگوئه مشکوک شده بودند. این هواپیما ماه گذشته در سیوداد دل استه در نزدیکی مرز آرژانتین و برزیل فرود آمد. گونزالس در ادامه افزود هواپیما از ۱۳ تا ۱۶ مه آن‌جا بود و پاراگوئه به سازمان‌های اطلاعاتی منطقه در مورد هواپیما و خدمه آن هشدار داده بود.

در گذشته نیز دو حمله تروریستی در پایتخت آرژانتین صورت گرفت که دادگاه این کشور جمهوری اسلامی ایران را در آن‌ها مقصر دانست. ایران به دست داشتن در انفجار سال ۱۹۹۲ در سفارت اسرائیل و بمب‌گذاری مرگبار آمیا (مرکز همیاری یهودیان) در سال ۱۹۹۴ متهم است، هرچند ایران هرگونه دخالت در این دو حمله تروریستی را رد کرده است.

بیشتر از جهان