دو نهاد یهودی آرژانتین خواستار تحقیق درباره هواپیمای ماهان شدند

مقام‌های آرژانتینی توقیف موقت گذرنامه‌ها را برای سه روز دیگر و انجام تحقیقات بیشتر درباره ارتباط آنان با سپاه پاسداران تمدید کردند

مقصد هواپیمای بوئینگ ۷۴۷، بوینس‌آیرس اما به علت مه غلیظ مجبور به فرود در اسیسا شد-Twitter/ @Brucisi

مقام‌های آرژانتینی روز دوشنبه ۱۳ ژوئن گفتند که توقیف گذرنامه پنج خدمه ایرانی هواپیمای شرکت‌ ماهان‌ایر که در آرژانتین فرود آمده، برای ۷۲ ساعت دیگر تمدید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های آرژانتینی توقیف موقت گذرنامه‌ها را تمدید کردند تا درباره احتمال ارتباط پنج شهروند ایرانی با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحقیق کنند.

پیشتر در روز دوشنبه، آنیبال فرناندز، وزیر امنیت آرژانتین گفت از «سازمان‌های خارجی»‌ اطلاعاتی مبنی بر احتمال ارتباط پنج شهروند ایرانی هواپیمای ماهان‌ایر با شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران را دریافت کرده است. پس از این اظهارات بود که قاضی فدریکو ویلنا، حکم به تمدید سه روزه توقیف گذرنامه‌های آنان داد.

پیش از صدور حکم دادگاه، دو سازمان یهودی دایا (DAIA) و آمیا (Amia) در آرژانتین، ماجرای هواپیمای ماهان‌ایر در آن کشور را «نگران‌کننده» خوانده و خواستار «شفاف‌سازی کامل» درباره آن شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

فرناندز روز دوشنبه در گفت‌وگو با رادیو آرژانتینی پرفیل، گفت که در جست‌وجوهای معمولی «چیزهایی یافته شده است که منطقی نیست.»

او درباره این ابهامات به عدم تطابق اطلاعت اعلام شده درباره یکی از خدمه‌ با خود شخص اشاره کرده است. 

وزیر امنیت آرژانتین گفته است که پنج شهروند ایرانی در حال حاضر در هتل به سر می‌برند. قبلا گفته شده بود که گذرنامه‌ها به آنان پس داده خواهد شد تا بتوانند با یک پرواز دیگر از آنجا بروند ولی هواپیمایشان برای تحقیقات بیشتر در آرژانتین می‌ماند.

گفته می‌شود که بوئینگ ۷۴۷ باری ونزوئلا دوشنبه گذشته و زمانی که برای اولین بار در کوردوبا فرود آمد حامل قطعات خودور بود. بعد از آن به کشور همسایه اروگوئه رفت ولی اجازه فرود نیافت و بعد به اسیسا در خارج از بوينس‌آیرس بازگشت.

۱۴ شهروند ونزوئلا نیز جزو خدمه پرواز بودند که آزاد بودند تا بروند.

وزیر خارجه آرژانتین، سانتیاگو کافیرو، گفته است که مقام‌ها مطابق قوانین جلو می‌روند و شرایط را یک «مسئله امنیتی» توصیف کرد. کافیرو گفته است که تحقیقات فعلا به نتیجه‌ای نرسیده است.

ایران می‌گوید که اقدام آرژانتین بخشی از کمپین «تبلیغات» علیه تهران همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها بر سر مذاکرات اتمی است.

قبل از زمین‌گیر شدن هواپیمای امتراسور در آرژانتین، نیکولاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا در تهران با مقامات جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرد. دو کشور که مورد تحریم اقتصادی ایالات متحده آمریکا قرار دارند، یک پیمان همکاری ۲۰ ساله را امضا کردند.

به گفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، ماهان‌ایر سال گذشته هواپیمای امتراسور را به یک شرکت ونزوئلایی فروخته است.