توقیف هواپیمای ماهان‌ایر و گذرنامه پنج خدمه ایرانی آن در آرژانتین

به گزارش رسانه‌های آرژانتینی، این هواپیما در اجاره یک شرکت ونزوئلایی است و برخی از خدمه آن با سپاه قدس ارتباط دارند

‌محمد خسروی عراق، غلامرضا قاسمی، مهدی موصلی، سعید ولی‌زاده و عبدالباسط محمدی با گذرنامه ایرانی در این هواپیما بودند- Twitter/ @Brucisi

یک فروند هواپیمای شرکت هوایی ماهان‌ایر که در اجاره یک شرکت ونزوئلایی بود، در آرژانتین توقیف و گذرنامه پنج نفر از خدمه ایرانی آن ضبط شد. گزارش‌ها از سابقه همکاری چند نفر از خدمه هواپیما با نیروی قدس سپاه پاسداران حکایت دارد.

وبسایت‌های خبری آرژانتین با اعلام این خبر نوشتند که دوشنبه ۱۶ خردادمته (ششم ژوئن) یک هواپیمای شرکت «امتراسور کارگو» از شهر کوئرتارو در مکزیک به پرواز درآمده و به سمت آرژانتین حرکت کرده است. مقصد این هواپیمای بوئینگ ۷۴۷، بوینس‌آیرس، پایتخت آرژانتین بود، اما به علت مه غلیظ در آن فرودگاه مجبور به فرود در اسیسا، شهری در اطراف بوینس آیرس شد. چند ساعت بعد این هواپیما فرودگاه کوردابا در اسیسا را ترک کرد و به سمت بوینس آیرس حرکت کرد و ساعت ۳ همان روز در این فرودگاه فرود آمد. محموله هواپیما در این فرودگاه جابه‌جا شد اما پیوند شرکت هواپیمایی امتراسور کارگو ونزوئلا با جمهوری اسلامی مورد توجه مقام‌های آرژانتینی قرار گرفت.

پیش از این مشخص شده بود که شرکت هواپیمایی ماهان با تعویض رنگ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ خود، آن را به هواپیمایی دولتی ونزوئلا، کانویاسا، تحویل داده است. این هواپیما امکان حمل بار از اقصی نقاط جهان به ونزوئلا را فراهم می‌کند و با توجه به در تحریم بودن شرکت هواپیمایی کانویاسا، شرکت صوری امتراسور کارگو ازاین هواپیما بهره‌برداری می‌‌کند.

جراردو میلمن، قانونگذار آرژانتینی، به رفتار مرموز این هواپیما در پرواز، مالکیت گیج‌کننده هواپیما، و ترکیب خدمه آن مشکوک شد و پرونده را پیگیری کرد.

او گفت که این هواپیما در ۸ ژوئن بوینس آیرس را به مقصد اروگوئه ترک می‌کند اما بیست دقیقه بعد به دلایل نامعلومی دوباره به فرودگاه ایسیا برمی‌گردد. نکته مشکوک دیگر مربوط به این هواپیما این بود که در شهر ایسیا با ترانسپوندر خاموش پرواز می‌کرد.

این هواپیما در فرودگاه ایسیا به علت توقف مشکوکش و مجموعه این اتفاق‌ها توقیف می‌شود. پنج ایرانی و در مجموع چهارده ونزوئلایی در این هواپیما حضور داشتند. دولت آرژانتین تصمیم به توقیف گذرنامه آنها گرفت و آنها مجبور شدند در هتلی در همان منطقه بمانند. دولت آرژانتین اعلام کرد که آنها اقامت موقت دارند و در این زمان اگر قصد خروج داشته باشند فقط می‌توانند با هواپیمای معمولی کشور را ترک کنند، اما نمی‌توانند سوار هواپیمای امتراسور شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد خسروی عراق، غلامرضا قاسمی، مهدی موصلی، سعید ولی زاده، و عبدالباسط محمدی افرادی‌اند که با گذرنامه ایرانی در این هواپیما حضور داشتند. برخی از آن‌ها، بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی ارسال‌شده به آرژانتین، با نیروی قدس سپاه پاسداران ارتباط دارند. وبسایت دیتیل زیرو به نقل از یک مقام آگاه در گمرک آرژانتین نوشت: «این هواپیما در هنگام ورود قطعات خودرو برای یک شرکت خودروسازی حمل می‌کرد. محموله چندین بار بررسی شد، اما چیز عجیبی پیدا نشد.»

رزنیک برنر، وکیل خدمه این هواپیما معتقد است که آزادی حرکت خدمه هواپیما نقض شده است. این هواپیما بعدازظهر چهارشنبه سعی کرد برای سوختگیری به اروگوئه برود و به این ترتیب بتواند به ونزوئلا بازگردد، اما دولت آن کشور تصمیم به بستن حریم هوایی گرفت و از انجام مانور جلوگیری کرد. از آن به بعد در ایسیا متوقف شده است. شرکت نفتی شل به دلیل هشدارهای بین المللی از فروش سوخت به این شرکت هواپیمایی خودداری کرده است.

وکیل این افراد از قاضی درخواست کرده است که خدمه و هواپیما آزاد شوند. اما قاضی از دستگاه‌های مختلف آرژانتینی درخواست کرده است که هویت افراد حاضر در این هواپیما را به دقت بررسی کنند. دیتیل زیرو در این‌باره به این اشاره کرده است که ممکن است این پرواز یک مانور آزمایشی تشخیص مسیر بوده باشد تا در آینده عملیات‌های دیگری صورت بگیرد و نوشت:

«این هواپیما تا همین اواخر متعلق به شرکت ایرانی ماهان ایر بود که در فهرست تحریم‌های اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا قرار دارد. به همین دلیل چندین سازمان بین‌المللی ماه‌هاست مسیر هواپیما را دنبال می‌کنند. یکی از مقام‌هایی که عملیات را زیر نظر داشت، گفت که این هواپیما «پانزده روز پیش در پاراگوئه بود و ظاهرا یک بار سیگار را به آروبا برد.»

این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که رئیس جمهویر ونزوئلا در حال حاضر در تهران به سر می‌برد و با ابراهیم رئیسی و علی خامنه‌ای دیدار کرده است. ایران و ونزوئلا در سال‌های اخیر دو متحد جدا نشدنی بوده‌اند. علی خامنه‌ای در دیدار با نیکلاس مادورو گفت: «تجربه ایران و ونزوئلا نشان داد تنها راه پیروزی در برابر فشارهای آمریکا مقاومت است.» صحبتی که نشان از آن دارد ایران و ونزوئلا به بهانه یک دشمن مشترک به نام آمریکا دست دوستی به سوی هم دراز کرده‌اند.