درگیری اداره اطلاعات طالبان و عضو تاجیک‌ این گروه ۹ کشته به جا گذاشت

این درگیری پس از آن آغاز شد که طالبان مانع سخنرانی مولوی عبدالقدیر در یک مدرسه شدند

۷ نیروی طالبان و ۲ غیرنظامی کشته شدند- عکس از فرماندهی پلیس طالبان در تخار

اختلاف میان یک عضو تاجیک‌تبار طالبان با اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان در تخار ۹ کشته به جا گذاشت.

منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند در درگیری میان اداره اطلاعات طالبان و طرفداران مولوی عبدالقدیر، عضو تاجیک‌تبار طالبان و خطیب پیشین مسجد جامع تالقان، در مرکز استان تخار، ۷ نیروی طالبان و ۲ غیرنظامی کشته شدند.

این درگیری روز شنبه ۲۱ خرداد هنگامی رخ داد که نیروهای اداره اطلاعات طالبان مانع سخنرانی مولوی عبدالقدیر در یک مراسم «دستاربندی» در مدرسه‌ای در کوچه کلفگانی‌ها در حوزه چهارم امنیتی تالقان شدند.

به گفته منابع محلی در تخار، این درگیری میان طالبان پشتون و طالبان غیرپشتون هنگامی آغاز شد که اداره اطلاعات طالبان روز ۲۱ ژانویه، مولوی عبدالغنی، از اعضای ازبک طالبان، را به‌عنوان خطیب مسجد جامع تالقان به‌جای مولوی عبدالقدیر منصوب کردند. گفته می‌شود هنگامی که مولوی عبدالغنی نخستین بار در مسجد جامع تالقان سخنرانی کرد، مولوی عبدالقدیر به سوی میز خطابه رفت تا او نیز سخنرانی کند، اما نیروهای اطلاعاتی طالبان به او اجازه ندادند تا در این مراسم سخنرانی کند و او را از میز خطابه دور کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این اتفاق، اختلاف میان طالبان غیرپشتون و اداره اطلاعات طالبان در تخار بالا گرفت و مولوی عبدالقدیر به کابل، بغلان و پلخمری سفر کرد و با برخی افراد متنفذ دیدار داشت.

مولوی عبدالقدیر پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، خطیب مسجد «باجوری‌ها» در تالقان بود و در مدرسه‌ای نیز به آموزش دینی به جوانان مشغول بود. هنگامی که طالبان اداره تخار را به دست گرفتند، همراه شماری از دانش‌آموزان این مدرسه به طالبان پیوست.

طالبان او را به‌‌طور رسمی به سمت خطیب مسجد جامع تالقان منصوب کردند و به‌طور غیررسمی نیز به‌عنوان فرمانده حوزه چهارم پلیس شهر تالقان برگزیده شد. او از عالمان دینی بانفوذ در تالقان محسوب می‌شود.

به گفته منابع آگاه در تخار، مولوی عبدالقدیر روز شنبه ۲۱ خرداد، در مراسم دستاربندی در مدرسه‌ای شرکت کرده بود و می‌خواست سخنرانی کند اما نیروهای اطلاعاتی طالبان مانع سخنرانی او شدند. حدود نیم ساعت پس از این مراسم، طرفداران مولوی عبدالقدیر با نیروهای اطلاعاتی طالبان درگیر شدند که این درگیری حدود سه ساعت ادامه داشت. در این درگیری مسلحانه، علاوه بر ۷ نفر از نیروهای طالبان، یک راننده و یک غیرنظامی دیگر نیز کشته شدند.

شاهدان عینی می‌گوید طالبان اجساد افرادشان را با ماشین‌ به بیمارستان تالقان منتقل کردند و به افراد حاضر در محل هشدار دادند که از این اتفاق عکسی نگیرند. پس ازاین اتفاق، فرماندهی پلیس طالبان در تخار تصویر هفت جسد را منتشر کرد و نوشت این افراد داعش را در تالقان کشته‌اند.

منابع محلی به ایندیپندنت فارسی می‌گویند فرد غیرنظامی که در این درگیری کشته شد احمد نام داشت و هنگامی که در مغازه سلمانی‌اش بود، در جریان تیراندازی دو طرف کشته شد. اما طالبان تا دو روز به خانواده‌ او اجازه نمی‌دادند جسدش را دفن کنند.

به گفته منابع آگاه، اکنون مولوی عبدالغنی همراه شماری از افرادش به منطقه‌ای در «ختایان» تالقان رفته است.

ناظران معتقدند طالبان در روزهای آتی درگیری‌های میان‌گروهی زیادی در شمال افغانستان خواهند داشت. این درگیری‌های میان‌گروهی احتمالا در نتیجه نارضایتی مولوی مهدی بلخابی در بامیان، صلاح‌الدین ایوبی، مخدوم عالم ربانی و احسان‌الله توفان در فاریاب در شمال رخ خواهند داد.

بیشتر از جهان