پیشروی طالبان در فاریاب همزمان با تنش‌های سیاسی

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، با نمایندگان فاریاب دیدار کرده تا به حل مسئله کمک کند

فاریاب دژ محکم امنیتی برای کل ولایت‌های شمالی افغانستان قلمداد می‌شود -WAKIL KOHSAR / AFP

در حالی‌ که تنش‌های سیاسی بر سر تعیین والی جدید در استان شمالی فاریاب بالا گرفته است، گروه طالبان در شهرستان المار این ولایت پیشروی کرده و براساس گزارش‌ها تا مرکز شهرستان رسیده‌اند.

نادر سعیدی،‌ عضو شورای ولایتی فاریاب، می‌گوید که طالبان توانسته‌اند مرکز استان المار را تصرف کنند اما مقام‌های ارتش می‌گویند که مرکز شهرستان به محل دیگری تغییر یافته و یک پاسگاه ارتش هم دیروز تخلیه شده است.

فاریاب، دژ استراتژیک شمال افغانستان قلمداد می‌شود و پیشروی طالبان در این استان می‌تواند بر کل اوضاع در ۹ استان شمالی تاثیر بگذارد.

اختلافات سیاسی در فاریاب بر سر انتصاب استاندار جدید بین هواداران مارشال عبدالرشید دوستم و دولت مرکزی، به اوج خود رسیده است. اعضای جنبش ملی اسلامی به رهبری مارشال دوستم، با معرفی داوود لغمانی،‌ والی جدید، مخالفت کرده‌ و تعیین استاندار جدید، ترجیحا از میان مردم ولایت فاریاب، را خواستار شده‌اند؛ اما دولت مرکزی افغانستان، تعیین و تغییر والی‌ها و ماموران دولت را بخشی از روند عادی اداری می‌داند و بر آغاز به کار آقای لغمانی تاکید دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تازه‌ترین مورد از واکنش‌ها، عنایت بابر فرهمند،‌ معاون شورای عالی مصالحه ملی و از اعضای برجسته جنبش ملی اسلامی، در توییتی نوشته است: «معترضان ولایت فاریاب امروز برای برگزاری انتخابات والی خود آماده می‌شوند. بر اساس تصمیم شورای عالی مردم فاریاب، نمایندگان شهرستان‌ها، نواحی، جامعه مدنی، علما،‌ زنان، احزاب، جوانان، دانشگاهیان و شورای ولایتی، چهار تن را انتخاب و برای این منظور به ریاست‌جمهوری پیشنهاد می‌کنند.»

از سوی دیگر، تلاش‌های سیاسی نیز برای حل مسئله فاریاب جریان دارد.

حامد کرزی، رئيس‌جمهور پیشین، امروز با باتور دوستم، پسر مارشال دوستم و برخی دیگر از نمایندگان ولایت فاریاب دیدار کرده است و می‌کوشد بین دو طرف پادرمیانی کند تا گره اختلافات با دست، باز شود. در همین حال، عطا محمد نور، دیگر فرمانده پیشین جهادی، به دیدار برخی از فرماندهان وابسته به جمعیت اسلامی، رقیب دیرینه جنبش ملی اسلامی رفته است تا آن‌ها را بسیج کند.

با این حال ارگ ریاست‌جمهوری تاکنون در واکنش به تحولات اخیر در فاریاب توضیح تازه‌ای ارائه نداده است و همچنان بر شروع کار داوود لغمانی پافشاری می‌کند.

بیشتر از جهان