درگیری جبهه مقاومت ملی با طالبان در بدخشان؛ ۱۶ طالب کشته شدند

طالبان برای پاکسازی منطقه به خوست بغلان رفتند اما ۹ نفر از آنان کشته شدند

سربازان جبهه مقاومت در اندراب و بدخشان ضربه‌های سختی به طالبان وارد کرده‌اند - AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

عکس از AFP

بنا به اعلام جبهه مقاومت ملی، شامگاه ۲۱ فروردین در حمله نیروهای طالبان به سربازان این جبهه که در منطقه کوهستانی بدخشان کمین کرده بودند، ۱۶ طالب مسلح کشته شدند، دو خودرو متعلق به طالبان آتش گرفت و مقداری جنگ‌افزار نیز به دست جبهه مقاومت افتاد اما نیروهای طالبان نیز با غافلگیر کردن نیروهای جبهه مقاومت، موفق شدند هفت تن از آنان را بکشند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان می‌گوید که در دو روز گذشته، ضربه‌های مهلکی به طالبان وارد کرده است. چنان‌که سربازان این جبهه در یک ضدحمله در منطقه خوست استان بغلان در مسیر «کوتل سچی»، ۹ تن از نیروهای طالبان را کشتند و دو خودرو آنان نیز در آتش سوخت. در درگیری‌ این نیروها با طالبان در اندراب‌ها، نیز ۱۲ طالب کشته و چهار تن زخمی شدند که اجساد آنان هنوز در منطقه مانده است.

هفته گذشته گزارش‌هایی از حملات نیروهای جبهه مقاومت ملی در حصارک پنجشیر و وارد کردن تلفات به طالبان منتشر شد. حالا طالبان نیروهای بیشتری به استان پنجشیر فرستاده‌اند که مدام در حال گشت‌زنی‌اند. برخی منابع می‌گویند طالبان در منطقه دره استان پنجشیر شماری از خانه‌ها را بازرسی و سه تن از ساکنان این منطقه را بازداشت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال طالبان در اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که نیروهای این گروه روز دوشنبه در یک عملیات پاکسازی به فرماندهی امان‌الدین منصور، فرمانده نیروی هوایی، به پایگاه «مقاومتی‌ها» در کوهستان بدخشان حمله کردند که در این عملیات، هشت تن از سربازان جبهه مقاومت کشته و یک نفر اسیر شد.

 با آنکه در دو هفته گذشته طالبان با نیروهای جبهه مقاومت در انداراب ها وپنجشیر درگیری‌های شدیدی داشتند، در این مورد این نبردها هیچ جزئیاتی منتشر نکردند اما پس از وارد کردن تلفاتی به جبهه مقاومت در بدخشان، حالا اطلاعیه‌ صادر و درباره میزان تلفات این جبهه اطلاع‌رسانی می‌کنند. طالبان هفته گذشته از زمین و هوا به مناطق تحت‌نفوذ جبهه مقاومت و جبهه آزادی در بغلان هجوم بردند اما با مقاومت سربازان این جبهه‌ها روبه‌رو شدند و شکست خوردند.

با گرم شدن هوا، حملات نیروهای مقاومت به طالبان در استان‌های پنجشیر، اندراب، تخار و بدخشان افزایش یافته است. گزارش‌هایی هم درباره بسیج شماری از نظامیان پیشین برای مقاومت در برابر طالبان وجود دارد.

جبهه مقاومت ملی در پانزدهم ماه اوت ۲۰۲۱، پس از اینکه اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین و اعضای کابینه او از افغانستان گریختند و قدرت را به طالبان واگذار کردند، در پنجشیر و اندراب برای مبارزه با طالبان ایجاد شد. سربازان جبهه مقاومت شماری از کماندوها و مجاهدین پیشین‌اند که بیشتر در کوه‌های هندوکش مستقرند.

پس از جبهه مقاومت ملی، جبهه ملی آزادگان نیز اعلام وجود کرد و در استان‌های شمال افغانستان به مبارزه علیه طالبان پرداخت.

بیشتر از جهان