یک سیاستمدار ارشد بریتانیایی با هماهنگی سازمان ملل به کابل رفت

دیوید لمی از جمله منتقدان دولت بریتانیا است که خروج این کشور از افغانستان را زمینه ساز فاجعه انسانی می‌داند

 

دیوید لامی، به عنوان وزیر خارجه در سایه در دولت بریتانیا کار میکند و عضور حزب کارگر است -  TOLGA AKMEN / AFP

روزنامه گاردین روز چهارشنبه، ۱۸ خرداد (۸ ژوئن)، از سفر دیوید لمی (David Lammy)، عضو حزب کارگر بریتانیا و وزیر امورخارجه کابینه اپوزیسیون دولت (سایه) بریتانیا، به کابل خبر داد. گاردین هدف سفر دیوید لمی را بررسی ابعاد بحران انسانی در افغانستان پس از تسلط طالبان، عنوان کرد.

لمی نخستین سیاستمدار ارشد بریتانیایی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به این کشور سفر می‌کند. پریت گیل، وزیر توسعه بین‌المللی در کابینه اپوزیسیون بریتانیا، نیز او را در این سفر همراهی می‌کند. 

کمیته منتخب امور خارجه پارلمان بریتانیا اخیرا گزارش تندی درباره عملکرد وزارت خارجه بریتانیا در روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان منتشر کرد و خواستار استعفای سر فیلیپ بارتون، دبیر دائمی این وزارتخانه، شده بود. در این گزارش آمده است که عقب‌نشینی بریتانیا از افغانستان، «یک فاجعه، خیانت به متحدان ما، و تضعیف اعتمادی است که به حفظ امنیت مردم بریتانیا کمک می کند». 

روزنامه گاردین به نقل از دیوید لمی نوشت: «دولت، شهرت بین‌المللی بریتانیا را تنزل داد و با مدیریت فاجعه‌بار خروج از افغانستان در تابستان گذشته، تمام جهان را ناامن کرد. امروز میلیون‌ها غیرنظامی در افغانستان از گرسنگی رنج می‌برند و حتی برخی مجبورند اعضای بدن خود را برای تغذیه خانواده‌هاشان بفروشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، سفر دیوید لمی را سازمان ملل هماهنگ کرده است و او این سفر خود را یکی از راه‌های تلاش برای حل بحران انسانی در افغانستان می‌داند.

به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، این سیاستمدار ارشد بریتانیایی قرار است در سفر خود به افغانستان، از بیمارستان کودکان تحت مدیریت سازمان بهداشت جهانی، یک مرکز جوانان، یک برنامه حمایت از کودکان یونیسف، و جمعی از آوارگان داخلی دیدار کند.

گاردین نوشته است که در سال گذشته میلادی ۶۹ هزار و ۸۰۰ نفر در اثر درگیری‌ها در افغانستان آواره شده‌اند و نام بیش از یک میلیون نفر در اردوگاه‌‌های مهاجرت ایران و پاکستان ثبت شده‌ است. 

دیوید لمی از جمله منتقدان دولت بریتانیا است که خروج این کشور از افغانستان را زمینه‌ساز فاجعه انسانی می‌داند و معتقد است که دولت بریتانیا به مردم افغانستان بی‌توجهی کرده است. او به روزنامه گاردین گفت: «فقدان رهبری دولت بریتانیا که سال گذشته بسیار مشهود بود، هنوز هم ادامه دارد و مسئولان دولت بریتانیا، فاجعه انسانی در افغانستان را نادیده می‌گیرند.» 

لمی خواستار تنظیم یک راهبرد جامع از سوی وزیران دولت بریتانیا برای تعامل با افغانستان شد تا از گرسنگی و نابودی میلیون‌ها انسان جلوگیری شود. 

طالبان تاکنون نظری در مورد سفر دیوید لمی به افغانستان ابراز نکرده‌اند.