نمایندگان مجلس بریتانیا: خروج از افغانستان یک فاجعه و خیانت بود

نتیجه تحقیق کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان بریتانیا دولت این کشور را به شکست دیپلماتیک و اطلاعاتی در افغانستان متهم می‌کند

نمایندگان مجلس بریتانیا بوریس جانسون را در  مورد سقوط افغانستان و تخلیه غیرنظامیان از این کشور به بی‌توجهی متهم می‌کنند - عکس: 

ADRIAN DENNIS / POOL / AFP

 

نمایندگان فراحزبی مجلس بریتانیا به‌تازگی، نتایج تحقیقاتشان در مورد چگونگی خروج بریتانیا از افغانستان را اعلام کردند. بی‌بی‌سی روز سه‌شنبه، سوم خرداد (۲۴ مه)، به نقل از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان بریتانیا نوشت که روند خروج این کشور از افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱، با شکست‌های متعدد در زمینه‌های دیپلماتیک، اطلاعاتی و برنامه‌ریزی همراه بود.

تحقیقات نمایندگان مجلس بریتانیا نشان می‌دهد که این کشور با خروج از افغانستان، خیانت مرتکب شده و فاجعه‌ای به بار آورده است که تا سال‌ها به منافع این کشور آسیب می‌زند. نمایندگان مجلس بریتانیا در این تحقیق، مقام‌های ارشد این کشور از جمله بوریس جانسون، نخست‌وزیر، وزیر خارجه پیشین و برخی از کارمندان ارشد این وزارتخانه را به بی‌توجهی در قبال زندگی هزاران انسان متهم کردند.

دولت بریتانیا در پاسخ به این تحقیقات اعلام کرد که برای خروج، «برنامه‌ریزی فشرده» کرده است. سخنگوی دفتر امور خارجه کشورهای مشترک‌المنافع و توسعه «اف‌سی‌دی‌او» (FCDO)، ضمن دفاع از عقب‌نشینی بریتانیا در افغانستان، در بیانیه‌ای گفت که یافته‌های کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را بررسی خواهد کرد؛ اما نمایندگان مجلس، در پی انتشار این گزارش، اعلام کردند که اعتمادشان به سر فیلیپ بارتون، معاون دائمی دفتر کشورهای مشترک‌المنافع و توسعه، را از دست داده‌اند و از او خواستند تا «موقعیت خود را در نظر بگیرد».

بی‌اعتمادی نمایندگان مجلس به سر فیلیپ بارتون از آنجا ناشی می‌شود که بر اساس تحقیقات این نمایندگان، بارتون همراه با دومینیک راب، وزیر خارجه پیشین، و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در روزهای سقوط افغانستان، در مرخصی بودند و بارتون حتی صلاح ندید که تا پایان روند تخلیه غیرنظامیان از کابل، از تعطیلات بازگردد. نمایندگان مجلس این برخورد مقام‌های ارشد بریتانیا را «نشان‌دهنده فقدان جدیت، کنترل یا رهبری در یک وضعیت اضطراری» دانستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تام توگندات، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: «این انتقاد بسیار واضحی از شکست در برنامه‌ریزی، فقدان آمادگی، و فقدان رهبری در یک لحظه فوق‌العاده است؛ در زمانی که زندگی‌ها به معنای واقعی کلمه از بین می‌رفتند.»

او افزود: «در حالتی که اتخاذ هر تصمیمی مملو از خطر و به‌شدت بحث‌انگیز بود، افرادی که چنین اختیاراتی داشتند، باید خیلی سریع تصمیم می‌گرفتند.»

دولت بریتانیا در ائتلاف با نیروهای نظامی به رهبری ایالات متحده آمریکا، در سال ۲۰۰۱ وارد افغانستان شد. این کشور در سال ۲۰۱۴، به عملیات نظامی خود در افغانستان پایان داد اما صدها سرباز بریتانیایی برای کمک به آموزش ارتش افغانستان تا ۳۰ اوت ۲۰۲۱ در این کشور ماندند. در آخر اوت ۲۰۲۱، نیروهای بریتانیایی همراه با آمریکایی‌ها افغانستان را ترک کردند؛ اما در دو هفته پیش از ترک افغانستان، بیش از ۱۵هزار تن از شهروندان بریتانیا و افغان‌هایی که پیش از این با دولت و ساختارهای بریتانیایی کار کرده بودند، از افغانستان خارج کردند.

با وجود این، به دلیل سراسیمگی و وضعیت خشونت‌باری که در جریان عملیات تخلیه غیرنظامیان اتفاق افتاد، نمایندگان مجلس بریتانیا مقام‌های سیاسی این کشور را به بی‌برنامگی در خروج همکاران افغان نیروهای بریتانیایی و دیگر افراد درخطر در افغانستان متهم می‌کنند.

علاوه بر این، تبعات خروج کامل نیروهای آمریکایی و بریتانیایی از افغانستان که همانا تسلط کامل طالبان و در پی آن نقض حقوق بشر، فروپاشی اقتصادی و تحمیل محدودیت‌های پیاپی بر زنان بود، انتقادهای شدید از دولت بریتانیا را به دنبال داشت.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان بریتانیا در سپتامبر ۲۰۲۱، تحقیق در مورد نقش دفتر امور خارجه کشورهای مشترک‌المنافع در خروج بریتانیا از افغانستان را آغاز کرد. نتایج این تحقیق که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد که دولت بریتانیا در شکل‌دهی به یک واکنش موثر به تصمیم آمریکا برای خروج یکباره از افغانستان، شکست خورده و نیز برای تخلیه افغان‌هایی که از ماموریت بریتانیا در افغانستان حمایت می‌کردند، برنامه منسجم و کاملی نداشته است.

روند تخلیه در ماه اوت در فرودگاه کابل تراژدی‌های بی‌شماری را رقم زد؛ از جمله حمله تروریستی به هزاران نفر در فرودگاه کابل که دست کم ۲۰۰ کشته و ده‌ها زخمی به جا گذاشت.