خشونت ماموران امنیتی در تجمع اعتراضی مال‌باختگان بانک ملی

رئیس و معاون شعبه دانشگاه بانک ملی برکنار شدند

گروهی از مال‌باختگان بانک ملی ایران روز چهارشنبه، ۱۸ خرداد، در خیابان انقلاب تهران تجمعی اعتراضی برگزار کردند که با خشونت پلیس و ماموران امنیتی مواجه شد.

بنا به تصاویر و ویدیوهای منتشرشده از تجمع مال‌باختگان سرقت از صندوق‌ امانات بانک ملی شعبه دانشگاه، نیروهای سرکوبگر سعی داشتند با تیراندازی معترضان را متفرق کنند. در این تجمع، شماری از دانشجویان و مردم نیز به مال‌باختگان پیوستند و شعار سر دادند.

سایر گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که برخی از مال‌باختگان با حضور در محل شعبه، خواستار رسیدگی سریع‌تر به وضعیت و تعیین تکلیف اموال به‌سرقت‌رفته خود شدند اما کسی پاسخگوی آن‌ها نبود. به گزارش ایرنا، بیش از ۵۰ نفر از این مال‌باختگان مقابل این بانک تجمع کردند و پس از دقایقی، با ورود ماموران نیروی انتظامی، برخی از آن‌ها به داخل بانک هدایت شدند.

یکی از مال‌باختگانی که در شعبه بانک حضور داشت، به این خبرگزاری گفت: «بیشتر از ۳۰۰ سکه به همراه حدود دو کیلو طلا و مقداری دلار و یورو در این بانک به امانت گذاشته بودیم که به سرقت رفت.»

او با انتقاد از نحوه برخورد مسئولان بانک ملی با مالباختگان ادامه داد: «از روز دوشنبه و پس از پایان تعطیلات مدام به بانک مراجعه می‌کنیم، اما مدیران و کارمندان بانک در این خصوص پاسخگو نیستند و مدام می‌گویند اگر داد بزنید، پلیس خبر می‌کنیم.»

حاضران در این تجمع در باره چگونگی وقوع این اتفاق در بانک ملی شعبه دانشگاه سوال‌‌ها و شبهات زیادی داشتند؛ زیرا به گفته آ‌ن‌ها، سرقت از این بانک با تمامی حفاظ‌ها و دوربین‌های حفاظتی‌ آن کار ساده‌ای نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه نیز پس از انتشار خبر سرقت از صندوق‌ امانات بانک ملی، شماری از مالباختگان در شعبه دانشگاه تجمع و‌ اعلام کردند که از مسئولان این شعبه شکایت خواهند کرد.

در همین حال، بنا بر اعلام رسمی بانک ملی، رئیس و معاون ریالی شعبه دانشگاه این بانک به دلیل خسارت وارده از سمت خود برکنار شدند.

در اطلاعیه‌ای که روابط عمومی بانک ملی ایران منتشر کرد، آمده است: «در پی بروز حادثه سرقت از صندوق‌های اجاره‌ای شعبه دانشگاه و خسارات وارده به مردم و مشتریان، به حکم مدیرعامل بانک، رئیس و معاون ریالی این‌ شعبه از سمت خود برکنار شدند و مراتب برخورد قانونی لازم با آن‌ها و سایر مقصران در حال اجرا است.»

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، سیستم هشدار بانک به موبایل رئیس شعبه وصل بود و وقوع این سرقت به موبایل او پیامک شد، اما به دلیل اینکه این سامانه در گذشته هشدار اشتباه داده بود، رئیس بانک به پیامک سرقت اعتنا نکرد. فرضیه همکاری برخی کارمندان بانک با سارقان هم در میان است و پلیس اعلام کرده است چند نفر از کارکنان بانک که در این حادثه قصور و سهل‌انگاری کرده‌اند، تحت نظرند.

هنوز میزان دقیق خسارت واردشده به مال‌باختگان اعلام نشده است و مشخص نیست که سارقان از این  ۱۶۸ صندوق امانی بانک چه دارایی‌ها، اسناد و مدارکی را به سرقت برده‌اند. همچنین معلوم نیست که آیا بانک ملی این خسارت‌ها را جبران خواهد کرد یا خیر.