خروج قطار مشهد-یزد از ریل؛ دست‌کم ۲۱ نفر کشته شدند

فرماندار طبس: قطار با دستگاه زیرکوبی که در ریل بود برخورد کرد

«۱۲ مصدوم به اعزام نیاز داشتند ولی امکان افزایش این آمار به دلیل شدت حادثه وجود دارد» - رکنا

بامداد چهارشنبه ۱۸ خرداد قطار مسافربری محور طبس_یزد در ایستگاه «مزینو» از ریل خارج شد. بر اثر این حادثه تا لحظه انتشار این گزارش دست‌کم ۲۱ نفر کشته و ۵۰ نفر مصدوم شدند. حال ۱۵ نفر از مصدومان نیز وخیم گزارش شده است. 

بر اساس اعلام محمدرضا رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان جنوبی این حادثه ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه در کیلومتر ۵۰ طبس به یزد اتفاق افتاد. 
تعداد کشته‌های این حادثه در دقایق اولیه آن‌طور که مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور اعلام کرد پنج نفر بود. اما به گزارش خبرگزاری تسنیم و به گفته علی‌اکبر رحیمی، فرماندار طبس؛ با گذشت چند ساعت تعداد کشته‌ها به ۲۱ نفر افزایش یافت. به گفته فرماندار طبس، احتمال افزایش فوتی‌های این حادثه وجود دارد.

فرماندار طبس درباره وضعیت مصدومان حادثه نیز گفت: «۱۲ مصدوم به اعزام نیاز داشتند ولی امکان افزایش این آمار به دلیل شدت حادثه وجود دارد.» رحیمی افزود: «نیروهای امدادی در حال بررسی واگن‌ها و شناسایی مجروحان یا فوتی‌های احتمالی این حادثه‌اند.» به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز پنج نفر مفقود شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 قرار است مجروحان به طبس، یزد و مشهد منتقل شوند. همزمان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی به رسانه‌ها گفت علت این حادثه مشخص نیست و تحقیقات همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر اورژانس خراسان جنوبی اعلام کرد، قطار مسافری مشهد-یزد به دلیل برخورد با یک دستگاه بیل مکانیکی از خط خارج شد. فرماندار طبس نیز در توضیح کوتاهی گفت: «قطار با دستگاه زیرکوبی که در ریل بود برخورد کرد و باید برای علت دقیق این حادثه بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.»

سید ابوالحسن میرجلیلی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ساعاتی پس از حادثه خروج قطار مسافربری طبس_یزد از ریل به خبرگزاری ایسنا گفت: «برای افرادی که سالم هستند قطاری پیش‌بینی شده تا با آن به شهر مقصد یعنی یزد اعزام شوند.» او نیز تایید کرد که احتمال افزایش تعداد فوتی‌های حادثه وجود دارد. 

این نخستین بار نیست که قطارهای مسافربری ایران دچار حادثه می‌شوند؛ آذرماه سال ۱۳۹۵ هم دو دستگاه قطار مسافربری در ایستگاه «هفت‌خوان» بین سمنان و دامغان با هم برخورد کردند و آتش گرفتند. در این حادثه نیز ۴۷ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر مصدوم شدند. «خطای انسانی» و «درست عمل نکردن سیستم کنترل خودکار قطار» علت اصلی این حادثه اعلام شد. 

یک روز پس از این حادثه محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل وقت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، با عذرخواهی از حادثه‌دیدگان و خانواده آن‌ها از مقام خود استعفا داد. اما کمتر از یک سال بعد با حکم محمدعلی نجفی، شهردار وقت تهران به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران منصوب شد.