سخنگوی کاخ سفید: منافع مهم ما با عربستان در هم تنیده است

«اگر بایدن تصمیم گرفته که تعامل با عربستان به نفع آمریکا است و نتیجه می‌دهد،‌ آن را انجام خواهد داد»

برخی تحلیلگران سفر بایدن به عربستان را سفری برای «دست‌بوسی» توصیف کرده‌اند-Getty Images via AFP

کرین ژان پییر، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به خبر سفر جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی گفت: «عربستان سعودی نزدیک به ۸۰ سال است که شریک استراتژیک ایالات متحده است و تردیدی وجود ندارد که منافع مهم ما با این کشور به هم تنیده است.»

بایدن روز جمعه به طور علنی به سفر به عربستان سعودی اشاره کرده بود. سفری که به گفته منابع خبری متعدد،‌ دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در اولویت آن قرار دارد.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره سفر بایدن به خاورمیانه از جمله عربستان سعودی منتشر شده است. تاریخ این سفر همزمان با حضور بایدن در اجلاس گروه هفت و ناتو پیش‌بینی شده است که در ماه جاری میلادی برگزار می‌شود. برخی گزارش‌ها نیز می‌گویند که سفر بایدن به عربستان سعودی و اسراییل تا ماه آینده میلادی به تعویق افتاده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که این سفر با هدف بهبود روابط دولت بایدن با عربستان سعودی در بحران افزایش بهای نفت انجام می‌شود. دولت بایدن امیدوار است در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر بتواند عربستان سعودی را برای افزایش تولید نفت قانع کند تا اندکی نارضایتی رای‌دهندگان آمریکایی به دلیل افزایش بی‌سابقه بهای سوخت، را کاهش دهد. آمریکا و اروپا نفت روسیه را به دلیل حمله این کشور به اوکراین تحریم کرده‌اند و در نتیجه تحریم‌های سنگین بین‌المللی علیه کرملین، بهای نفت بیش از پیش افزایش یافته است.

دولت بایدن برخلاف دولت دونالد ترامپ روابط گرمی با عربستان سعودی برقرار نکرده بود و تا پیش از حمله روسیه به اوکراین و تغییر و تحولات سیاسی و اقتصادی ناشی از آن به‌نظر می‌رسید که خود را از ترمیم روابط با ریاض بی‌نیاز می‌بیند. اکنون برخی تحلیلگران سفر بایدن به عربستان را سفری برای «دست‌بوسی» توصیف کرده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید در کنفرنس خبری روز دوشنبه با دفاع از سفر بایدن به عربستان سعودی گفت: «اگر او (بایدن) تصمیم گرفته است که تعامل با رهبر یک کشور خارجی (عربستان سعودی) به نفع آمریکا است و این اقدام می‌تواند نتیجه‌بخش باشد، آن را انجام می‌دهد.»

گزارش‌ها درباره هسفر بایدن به عربستان همزمان با دیگر گزارش‌هایی منتشر می‌شود که به تلاش آمریکا برای ایجاد نوعی توافق بین عربستان سعودی و اسراییل اشاره دارد.