سفر بایدن به عربستان سعودی و اسرائیل به تعویق افتاد

گفته می‌شود کاخ سفید در حال برنامه‌ریزی سفر گسترده‌تری به خاورمیانه در ماه آینده است

سفرهای برنامه‌ریزی‌شده جو بایدن به عربستان سعودی و اسرائیل تا ماه ژوئیه به تعویق افتاده است - AFP

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز و به نقل از منابع آگاه، سفرهای برنامه‌ریزی‌شده جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به عربستان سعودی و اسرائیل تا ماه ژوئیه به تعویق افتاده است. دلیل تاخیر در این سفر مشخص نیست، اما یک دیپلمات خارجی و دو مقام آمریکایی گفتند که از تغییر در برنامه‌های سفر بایدن مطلع شده‌اند.

پیش از این گفته شده بود که در اواخر ماه جاری قرار است جو بایدن سفری به خاورمیانه، ازجمله کشورهای اسرائیل و عربستان سعودی، داشته باشد، هرچند که کاخ سفید به‌طور رسمی انجام این سفرها در ماه ژوئن را تایید نکرده بود. حالا برخی منابع آگاه خبر داده‌اند که کاخ سفید در حال تدارک سفر گسترده‌تری به خاورمیانه برای ماه ژوئیه است.

یک روز پس از آن‌که عربستان سعودی اعلام کرد کاهش تولید نفت روسیه را در بازارهای جهانی جبران می‌کند، برخی منابع خبری از سفر زودهنگام جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به عربستان سعودی خبر دادند و اعلام کردند این سفر باهدف بهبود روابط دو کشور، کاهش بهای انرژی و منزوی‌کردن بیشتر روسیه انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌تایمز به نقل از مقامی که نخواست نامش فاش شود، نوشت بایدن در جریان سفر به عربستان سعودی با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، در ریاض ملاقات می‌کند. همچنین گفته شد که دیدار با رهبران دیگر کشورهای عربی، ازجمله مصر، اردن، عراق و امارات‌ متحده عربی نیز در برنامه سفر بایدن پیش‌بینی شده است. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی از سفر آتی بایدن به عربستان سعودی خبر داده و پیش‌بینی کرده بود که این سفر اواخر ماه جاری و هم‌زمان با نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض انجام می‌شود.

همچنین بعضی منابع خبری در اسفند ۱۴۰۰ (مارس ۲۰۲۲) از احتمال سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی خبر داده بودند. در آن زمان، اکسیوس در گزارشی در این زمینه نوشت که این سفر احتمالا در فصل بهار و با هدف ترمیم روابط با عربستان سعودی و تشویق این کشور به تولید نفت بیشتر انجام می‌‌شود. به گزارش اکسیوس، سفر احتمالی بایدن که از موضع ضعف انجام می‌شود، تغییر مرکز ثقل بحران بازار انرژی پس از لشکرکشی روسیه به اوکراین را به نمایش می‌گذارد.

ملاقات رهبران آمریکا و عربستان سعودی در زمان دیگر روسای جمهوری ایالات‌ متحده امری عادی تلقی می‌شد، اما با روی کار آمدن بایدن و تنش‌های سیاسی، روابط دو کشور تیره شد. این در حالی است که باراک اوباما، همتای پیشین بایدن و از همفکران او در حزب دموکرات بیش از هر رئیس‌جمهوری دیگری در آمریکا به عربستان سعودی سفر کرد.