هشدار لبنان درباره هرگونه اقدام «تهاجمی» اسرائیل در آب‌های مورد مناقشه

لبنان می‌گوید که اسرائیل به «ثروت دریایی لبنان دست‌درازی می‌کند» و می‌خواهد در منطقه مورد مناقشه «دست به عمل ‌انجام‌شده» بزند

هدف از حل اختلاف بر سر مرز دریایی لبنان و اسرائیل، کاوش برای منابع هیدروکربنی در میدان گازی کاریش در دریای مدیترانه است- MAHMOUD ZAYYAT/AFP

لبنان می‌گوید که اسرائیل در حال ایجاد یک بحران جدید در آب‌های مورد مناقشه میان دو کشور است.

پس از ورود کشتی متعلق به شرکت نفت و گاز «انرجین» مستقر در لندن، به منطقه دریایی مورد مناقشه دو کشور، میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در روز یکشنبه، پنجم ژوئن، در باره هرگونه «اقدام تهاجمی» ‌به اسرائیل هشدار داد.

اسرائیل و لبنان هر دو امیدوارند که در میدان گازی کاریش به منابع انرژی دست یابند.

میشل عون گفت که مذاکره برای تعیین مرز دریایی ادامه دارد و هر تحرکی در منطقه مورد مناقشه، اقدامی تهاجمی و تحریک‌آمیز تلقی خواهد شد.

اسرائیل ادعا می‌کند که منطقه مورد نظر در داخل حوزه اقتصادی انحصاری آن کشور است.

اما دفتر ریاست جمهوری لبنان می‌گوید که عون در باره ورود کشتی به آب‌های مورد مناقشه با نجیب میقاتی، سرپرست نخست‌وزیری کشور صحبت کرده و «از ارتش خواسته تا اطلاعات دقیق در باره موضوع» را ارائه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت اسرائیل هنوز به بیانیه عون واکنشی نشان نداده است. وزیر انرژی اسرائیل از ورود کشتی شرکت انرجین به منطقه دریایی دارای منابع گاز استقبال کرده و گفته است که اسرائیل برای «ایجاد تنوع و حفظ ثبات» به کار خود ادامه می‌دهد.

پیشتر شرکت نفت‌ و گاز انرجین از ورود کشتی آن شرکت به میدان «کاریش»، واقع در حوزه اقتصادی انحصاری اسرائیل در ۸۰ کیلومتری شهر حیفا خبر داده بود.

میقاتی گفته است که اسرائیل به «ثروت دریایی لبنان دست‌درازی می‌کند» و می‌خواهد در منطقه مورد مناقشه «دست به عمل ‌انجام‌شده» بزند.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۰ میانجی مذاکرات غیرمستقیم میان لبنان و اسرائیل برای به نتیجه رساندن دعوای دیرینه میان دو طرف شد و مذاکرات با میزبانی سازمان ملل متحد پیش رفت، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. این مناقشه طولانی‌مدت مانع عملیات اکتشاف منابع انرژی در شرق دریای مدیترانه شده است.

لبنان محل استقرار گروه مسلح و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است و تاکنون چند بار با اسرائیل وارد جنگ و درگیری شده است.

حزب‌الله پیشتر به اسرائیل هشدار داده است که حق ندارد قبل از حل مسئله به حفاری برای استخراج نفت و گاز در منطقه دریایی مورد ادعای دو طرف، دست بزند، و در غیر این صورت اقدام خواهد کرد. اسرائیل و لبنان هر دو درباره مرز دریایی خود در منطقه دریایی میان دو کشور در دریای مدیترانه، به سازمان ملل متحد شکایت برده‌اند.

هدف از حل اختلاف بر سر مرز دریایی لبنان و اسرائیل، کاوش برای منابع هیدروکربنی در این بخش از دریای مدیترانه است و احتمال می‌رود میزان قابل توجهی گاز طبیعی وجود داشته باشد.