توافق لبنان و اسرائیل با چارچوب پیشنهادی آمریکا برای آغاز مذاکرات مرزی

وزارت خارجه آمریکا از تصمیم بیروت و اورشلیم استقبال کرد

مرز لبنان با اسراییل- JALAA MAREY / AFP

لبنان و اسرائیل با چارچوب مذاکراتی با میانجیگری ایالات متحده، برای حل و فصل مناقشات مرزی در آب‌های بین دو کشور موافقت کردند. 
این دو کشور واقع در منطقه خاورمیانه چند دهه است که اختلافات متعددی با یکدیگر دارند و هنوز به طور رسمی با هم در حال جنگ هستند. 
اختلافات مرزی زمینی و دریایی، به ویژه در آب‌های نزدیک سه حوزه انرژی لبنانی، یکی از موراد حل نشده اختلاف بین دو همسایه است. 
دولت ایالات متحده با میانجیگری میان دو طرف، اخیرا چارچوبی را برای آغاز گفت‌وگو با هدف حل و فصل این اختلافات ارائه کرده است. 
به گزارش خبرگزاری رویترز، نبیه بری رئیس مجلس لبنان روز پنج‌شنبه به خبرنگاران در بیروت گفت: «این توافق بر سر چارچوب مذاکرات است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، مذاکرات قرار است در یکی از پایگاه‌های صلح‌بانان سازمان ملل متحد در ناقوره نزدیک مرز اسرائیل، موسوم به خط آبی، برگزار شود. 
یووال استاینیتز وزیر انرژی اسرائیل نیز تایید کرد که دو طرف، مذاکراتی را با ابتکار و وساطت واشینگتن بر سر مرزهای آبی آغاز خواهند کرد. 
وی تاریخ آغاز گفت‌وگوها را ۹ اکتبر (هجدهم مهر) سال جاری عنوان کرد. 
وزارت خارجه آمریکا از تصمیم بیروت و اورشلیم استقبال کرد و گفت که تنظیم چارچوب این مذاکرات حاصل سه سال دیپلماسی فعال است. 
لبنان در حالی تن به گفت‌وگو با اسرائیل داده است که با بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود از پس از پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ روبه‌رو است.