درخواست آمریکا از لبنان و اسرائیل برای ادامه مذاکرات

آمریکا در چند سال گذشته تلاش زیادی برای میانجیگری میان اسرائیل و کشورهای منطقه برای عادی‌سازی روابط کرده است

دو کشور هنوز در مورد مرزهای آبی در دريای مديترانه و در چند نقطه از مرزهای زمينی اختلاف دارند- JOSEPH EID / AFP

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید همچنان آماده است بین اسرائیل و لبنان جهت انجام گفت‌وگوهای سازنده بر سر مسائل مورد اختلافات مرتبط با دریانوردی میانجیگری کند.

مایک پمپئو روز سه‌شنبه در توییتی دو طرف را همچنین به ادامه مذاکره بر اساس ادعاهایی که پیش از این به سازمان ملل متحد ارائه داده‌اند، ترغیب کرد.

لبنان و اسرائیل اوایل مهر ماه سال جاری با چارچوب مذاکراتی که دولت ایالات متحده برای حل و فصل مناقشات مرزی در آب‌های بین دو کشور پیشنهاد کرده بود، موافقت کردند.

این مذاکرات غیرمستقیم از ۲۳ مهر در مقر نیروهای صلح‌بان سازمان ملل متحد در منطقه ناقوره واقع در مرز بین لبنان و اسرائیل آغاز و پس از برگزاری چند دور دیگر متوقف شد.

پس از اشغال جنوب لبنان در دهه ۱۹۸۰ توسط ارتش اسرائیل و با وجود آن که نیروهای اسرائیلی دو دهه بعد از مناطق اشغالی خارج شدند، دو همسایه هنوز با هم صلح نکرده‌اند.

دو کشور هنوز در مورد مرزهای آبی در دريای مديترانه و در چند نقطه از مرزهای زمينی اختلاف دارند، اما بیشترین اختلاف بر سر یک میدان گازی در آب‌های بین دو کشور است.

آمریکا در چند سال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ تلاش زیادی برای میانجیگری میان اسرائیل و کشورهای منطقه برای عادی‌سازی روابط کرده است.

امارت متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش چهار کشور عربی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستند که در چند ماه اخیر با اسرائیل برای عادی سازی روابط توافق کرده‌اند.