اخلال در سیستم گذرنامه فرودگاه امام؛ «هک نشدیم، نقص فنی بود»

درپی اختلال در سامانه بررسی گذرنامه این فرودگاه، برخی شهروندان و رسانه‌ها دلیل آن را حمله سایبری دانستند

 در مدت زمانی که سامانه بررسی گذرنامه در فرودگاه امام از کار افتاده بود شهروندان امکان گذر از سامانه بررسی گذرنامه را نداشتند- Photo: tehranairport

برخی کاربران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی خبر داده‌اند که بامداد شنبه، ۱۴ خردادماه، فعالیت فرودگاه بین‌الملی خمینی تهران و روند ورود مسافران چند ساعتی مختل بوده است. کاربران رسانه‌های اجتماعی از معطلی چند ساعته در فرودگاه امام خمینی تهران خبر داده‌اند. برخی شهروندان و رسانه‌ها از این گفتند که که سامانه بررسی گذرنامه در این فرودگاه مورد حمله سایبری قرار گفته یا هک شده است.

بر اساس گزارش‌های مردمی در مدت زمانی که سامانه بررسی گذرنامه در فرودگاه امام از کار افتاده بود شهروندان امکان گذر از سامانه بررسی گذرنامه را نداشتند و همین اتفاق باعث شد برخی افراد که پروازهای چند مسیره داشتند، از پروازهایشان جا بمانند. برخی کاربران این اختلال را دوساعته و برخی دیگر آن را بیش از سه ساعت عنوان کردند.

جواد صالحی آرتیمانی، مدیرکل روابط عمومی شهر فرودگاهی امام، با تکذیب هک سامانه گذرنامه این فرودگاه، گفت: «سرور آفلاین دچار نقص فنی شده بود که تعویض قطعه آن مقداری زمانبر شد. روال کار به این‌گونه است که سرور آنلاین برای انجام امور گذرنامه، یک سری اطلاعات را برای سرور آفلاین ارسال می‌کند. چنانچه سرور آفلاین جواب مناسب را دریافت نکند فعالیت آن متوقف می‌شود.

سرهنگ حیدری سیرت رئیس اداره کنترل مرز هوایی فرودگاه امام خمینی نیز گفت: «از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد تا ساعت ۲:۴۵ بامداد نقص سخت افزاری سرور آفلاین موجب توقف پذیرش شد. با توجه به مکانیزم موحود، در صورت بروز ایراد در این سرور روند پذیرش مسافر تا رفع ایراد با اختلال مواجه شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اتفاق در حالی رخداد که روز جمعه نیز بیش از پنج هزار دوربین نظارتی و ۱۵۰ سایت شهرداری تهران مورد حمله سایبری قرار گرفت و هک شد. همزمان، گروه هکری «قیام تا سرنگونی» ، نزدیک به «سازمان مجاهدین خلق» هم با پذیرفتن مسئولیت عملیات هک اعلام کرد در آستانه سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، طی یک عملیات بیش از پنج هزار دوربین کنترلی مراکز حکومتی و مناطق مختلف تهران و همچنین بیش از ۱۵۰ سایت و سامانه شهرداری تهران را از دسترس خارج کرده است.

بنا به گفته گروه هکری قیام تا سرنگونی، نزدیک به «سازمان مجاهدین خلق»، روز پنج‌شنبه ۱۲ خرداد اعلام کرد که پس از هک سامانه و سایت‌های شهرداری تهران شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای»، «درود بر رجوی»، «لعنت بر خمینی» و عکس رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران روی آن‌ها نمایش داده شده است.

حمله سایبری به فرودگاه‌ها پیش از این در فرودگاه مشهد نیز رخ داده بود. در روز ۳ خرداد ماه ۱۳۹۷ تابلوها و تلویزیون‌های تبلیغاتی فرودگاه مشهد توسط گروهی با نام «تپندگان» هک شد و تصاویری از اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ را بر روی آن‌ها به نمایش درآوردند. در هفته نخست دی‌ماه سال ۹۶ ناآرامی‌ها و اعتراضاتی در حدود صد شهر ایران به راه افتاد که مبدا آنها شهر مشهد بود.