ادعای خنثی‌سازی حمله سایبری گسترده به زیرساخت‌ها در ایران

سازمان‌های دولتی ایران بارها هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند

مرکز عملیات امنیت افتا مدعی شد آدرس آی‌پی مهاجمان را کشورهای هلند، انگلستان و آمریکا بود-ایسنا

مرکز عملیات امنیت «افتا» ریاست‌جمهوری مدعی شد که در اقدامی «به‌موقع»، حمله سایبری گسترده به حوزه‌های زیرساختی ایران را خنثی کرده است. در اطلاعیه این مرکز که رسانه‌های داخلی ایران از جمله صداوسیما آن را پوشش دادند، آمده است: «مهاجمان سایبری قصد داشتند با سوء‌استفاده از حفره امنیتی در یکی از نرم‌افزارهای پرکاربرد در سازمان‌ها، ضمن اخذ دسترسی به زیرساخت‌ها و استخراج اطلاعات از آن‌ها، دستورات دلخواه را اجرا و محتوای آلوده خود را تزریق کنند.»

مرکز عملیات امنیت افتا مدعی شد آدرس آی‌پی مهاجمان را کشورهای هلند، انگلستان و آمریکا بود و در ادامه ادعاهای خود افزود: «بیش از ۱۰۰ خدمت الکترونیکی در بخش‌های دولتی و خصوصی جزو اهداف حمله بودند اما با اقدام به‌موقع مرکز عملیات امنیت افتا، از وقوع آن پیشگیری شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولتی تاکنون جزئیات بیشتری درباره این حمله سایبری ارائه نکرده‌اند و میثم گودرزی، معاون توسعه و ارزیابی مرکز مدیریت و راهبری افتا، نیز تنها در توضیحی کوتاه، گفت که این حمله با استفاده از یک حفره امنیتی در یکی از نرم‌افزارهای پرکاربرد یکی از سازمان‌های کشور طراحی شده بود.

ادعای پیشگیری از وقوع حمله گسترده سایبری در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ از این هم سازمان‌های دولتی ایران بارها هک شده‌اند و جمهوری اسلامی ایران در تمام این موارد اثبات کرده است که برای تامین امنیت سایبری خود قدرت لازم را ندارد.

گروه سایبری موسوم به «عدالت علی» در سال ۱۴۰۰، دوربین‌های زندان اوین را هک و اسنادی از قوه قضاییه ایران را منتشر کرد. در بهمن‌ماه همان سال، در روزهایی که جمهوری اسلامی ایران سالگرد پیروزی خود را جشن می‌گرفت، از بلندگوهای بازار رضای مشهد شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «لعنت بر خمینی» شنیده شد. پیش از آن هم در یک حمله‌ سایبری دیگر، برخی از برنامه‌های تلویزیون حکومتی ایران به مدت ۱۰ ثانیه قطع و به جای آن، تصویر مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» پخش شد.

قبل از این اتفاق هم پخش اینترنتی صداوسیمای دولتی ایران با انتشار شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «حجاب، بی‌حجاب» هک شده و گروه سایبری عدالت علی مردم را به پیوستن به اعتراض‌های سایبری دعوت کرده بود.

در سال ۱۴۰۰، حمله سایبری گسترده به جایگاه‌های توزیع سوخت در ایران نیز فعالیت پمپ‌بنزین‌ها را چندین ساعت با وقفه و اختلال روبه‌رو کرد و در فروردین ۱۴۰۱، هم وزارت ارشاد حمله سایبری به سامانه‌هایش را تایید کرد.

با وجود کارنامه ناموفق جمهوری اسلامی ایران در خنثی کردن حملات سایبری، مقام‌های دولتی از پیشگیری از یک حمله گسترده دم می‌زنند و مدعی‌اند که در این زمینه، از مهارت کافی برخوردارند. ابراهیم رئیسی آذر ۱۴۰۰ در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، با طرح این ادعا گفته بود که ایران آماده است تا «تجربیات خود در زمینه آموزش امنیت سایبری» را به دیگر کشورها منتقل کند.

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در همان سال، پس از حمله به سامانه‌های توزیع سوخت‌، با کنایه به «طرح صیانت» و این اتفاق گفته بود: «اینترنت را رها کنید و به امنیت کشور برسید.»