از دولت بودجه، از مخبر برکت؛ واکسن برکت برای حج تایید نشد

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس گفت: اگر «واکسن برکت» زده‌اید، برای اعزام به حج یک واکسن «دیگر» هم بزنید

 برکت با ریاست محمد مخبر، در حال کسب درآمد از ممنوعیت واردات واکسن و تولید واکسنی شد که حتی یک درصد از آن مورد استفاده قرار نگرفت- Rokna

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس گفت: «قرار است ایرانیانی که واکسن برکت زدند، در فاصله اعزام به حج، واکسن‌های مورد تأیید عربستان را تزریق کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران ۲۷ ارديبهشت ماه گفته بود این وزارتخانه از راه‌های دیپلماتیک تلاش می‌کند، نگرانی پیش آمده درباره تزریق واکسن برکت را با هماهنگی مقام‌های مسئول عربستان سعودی رفع کند.  

با این حال عربستان سعودی باز هم از تایید واکسن برکت سر باز زد و با توجه به اینکه این واکسن تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد، تاکید کرد که افراد باید واکسن‌های تایید شده را برای ورود به این کشور تزریق کرده باشند.

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه اما کماکان معتقد است که واکسن برکت از کیفیت بالایی برخوردار است. او گفت: «استاندارد بهداشتی و سلامت واکسن‌های ایرانی از جمله «برکت» بالاست و با برخی کشورها توافق شده این واکسن‌ها پذیرفته شود.»

پیش از این عراق هم واکسن برکت را به رسمیت نشناخته و اعلام کرده بود مسافرانی که واکسن برکت تزریق کرده‌اند، باید گواهی جواب منفی آزمایش کرونا همراه داشته باشند.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، آمار کسانی که واکسن برکت را در ایران تزریق کرده‌اند، ۶ هزار و ۵۰۰ نفر است. در این صورت اگر این افراد هر سه دوز خود را واکسن برکت دریافت کرده باشند این عدد به ۱۹,۵۰۰ دوز واکسن می‌رسد. این درحالی‌ست که علیرضا خاکدامن، معاون ستاد توسعه زیست فناوری، ۲۴ اردیبهشت اعلام کرده بود که شرکت برکت ۶۰ میلیون دوز تولید کرده که تاکنون ۱۵ میلیون دوز آن از سوی این شرکت به وزارت بهداشت تحویل داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خاکدامن در مورد دیگر واکسن‌های تولید ایران گفت: «تولید شرکت سینا ژن ۱۴ میلیون دوز بوده که تاکنون ۶ میلیون دوز آن را نتوانسته تحویل دهد. همچنین انستیتوپاستور ۱۵ میلیون دوز تولید کرده که ۱۲ میلیون دوز آن را تحویل داده است و موسسه رازی ۵ میلیون دوز واکسن کرونا تحویل داده است. شرکت پرسیس ژن به عنوان یکی از شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونای نورا، ۵.۵ میلیون دوز تولید کرده و ۳ میلیون دوز آن را تحویل داده است.»

او میزان واکسن‌های کرونای تزریق شده به شهروندان ایرانی را ۱۵۰ میلیون دوز اعلام کرد و همچنین تاکید کرد که ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا در انبارها موجود است.

اما این تمام ماجرا نیست. در حالی که مردم ایران ماه‌ها به علت ممنوعیت واردات واکسن خارجی از سوی علی خامنه‌ای درگیر کرونا شدند و جان‌شان را از دست دادند؛ شرکت برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام با ریاست محمد مخبر، معاون اول حال حاضر دولت رئیسی، در حال کسب درآمد از این ممنوعیت و تولید واکسنی شد که حتی یک درصد از آن مورد استفاده قرار نگرفت و مابقی در حال خاک خوردن در انبار است.

روزنامه سپید، روز ۴ خرداد در‌ گزارشی نوشت که واکسن ایرانی ۹ برابر قیمت واکسن جهانی تمام شده است. بنابراین گزارش، در حالی که قیمت هر دوز واکسن خارجی در آن زمان حدود ۵ دلار بود، هر دوز واکسن ایرانی ۲۰۰ هزار تومان (معادل ۴۷ دلار) تمام شده است.

با وجود اینکه بنیاد برکت برای واردات مواد اولیه ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت دریافت می‌کرد، این واکسن را با ارز بازار آزاد به دولت فروخت و این فاکتور دو میلیارد و هفتصد و بیست میلیون دلاری مخبر برای دولت هزینه‌های جانی بسیاری روی دست شهروندان ایرانی گذاشت.