عراق هیچ‌یک از واکسن‌های ایرانی را تایید نکرد

مسافرانی که واکسن برکت تزریق کرده‌اند، باید گواهی جواب منفی آزمایش کرونا همراه داشته باشند

این نخستین بار نیست که واکسن‌های ایرانی و چینی برای مسافران ایرانی در خارج از مرزها دردسرآفرین می‌شوند - ATTA KENARE / AFP

ورود مسافران خارجی به عراق با ارائه کارت واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ امکان‌پذیر است؛ به شرطی که یکی از واکسن‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا، جانسون اند جانسون، سینوفارم یا سینوواک را تزریق کرده باشند. پیش‌تر مقام‌های سازمان حج و زیارت ایران ادعا کرده بودند که عراق همه واکسن‌های ایرانی از جمله برکت را تایید کرده است.

علیرضا رشیدیان، رئیس وقت سازمان حج و زیارت، شهریور ۱۴۰۰ گفته بود: «کارت واکسن کرونا با مُهروامضای هیئت پزشکی و هلال‌احمر به عنوان یک کارت معتبر برای طرف عراقی ارسال و معرفی شد و تمام زائرانی که سامانه وزارت بهداشت تزریق دو دوز واکسن آن‌ها را تایید کند، کارت واکسن می‌گیرند و این کارت برای طرف عراقی معتبر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این ادعا، دستورالعمل جدید عراق برای ورود مسافران آشکار می‌کند که هیچ‌یک از واکسن‌های ایرانی در این کشور تایید نشده‌اند. بنابراین مسافران بالای ۱۲ سال که واکسن‌های ایران از جمله برکت زده‌اند، مجبورند هنگام ورود به عراق گواهی جواب منفی آزمایش کرونا همراه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مقرراتی که عراق اعلام کرده فعلا به سفرهای هوایی محدود است و طبق آخرین اعلام سازمان حج و زیارت، مرزهای زمینی بین ایران و عراق همچنان به روی زائران بسته‌اند. ایران و عراق از آبان‌ماه ۱۴۰۰ ویزا را برای اتباع دو کشور به جز  در سفرهای هوایی، لغو کردند.

این نخستین بار نیست که واکسن‌های ایرانی و چینی برای مسافران ایرانی در خارج از مرزها دردسرآفرین می‌شوند. پیش‌تر عربستان سعودی نیز اعلام کرده بود که زائران عمره در صورتی می‌توانند به این کشور وارد شوند که واکسن‌های موردتایید سازمان بهداشت جهانی را تزریق کرده باشند. در ماه‌های گذشته، بسیاری از مسافران برای ورود به کشورهای دیگر چاره‌ای نداشتند جز اینکه دوز سوم یا چهارم واکسن آسترازنکا را تزریق کنند. از میان واکسن‌های معتبر جهانی فقط این واکسن آن‌ هم به‌طور محدود، به ایران آمد.

واردات واکسن‌های معتبر به ایران به فرمان علی خامنه‌ای ممنوع شد و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در پی ممنوعیت ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی، واردات از چین و روسیه را آغاز کردند و واکسیناسیون با واکسن‌های تولید داخل را وعده دادند؛ اما هیچ‌یک از واکسن‌های تولید ایران تاکنون نتوانسته است تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت کند.

در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا در ایران تزریق ‌شده است؛ اما وزارت بهداشت از مهرماه ۱۴۰۰، انتشار آمار تفکیکی واکسیناسیون را متوقف کرد و به همین دلیل معلوم نیست چه تعداد از جمعیت هدف ایران واکسن‌های تولید داخل تزریق کرده‌اند.